@Article{, title={The complaint is systematic In the poetry of Mohammed bin Abdul AL- Malik AL- Zayat تمظهرات الشكوى اسلوبياً في شعر محمد بن عبد الملك الزيّات}, author={Ameera Mahmood Abdullah أميرة محمود عبدالله}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={43}, pages={1153-1167}, year={2019}, abstract={In this work, I chose to search for the relationship between the complaint of the poet (Muhammad bin Abdul Malik al-Zayat, deceased 232 e) and its impact on his poetic language, on the And the reader may be surprised by the existence of the purpose of complaint to a poet such as Zayyat, who lived the greater part of his life of influence and a wonderful blessing under the section of the successors of the sons of Abbas until he turned over All this in the era of Almtawakil Who had eaten at him and tormented him until he died of torture. The title of the research was (the formations of the complaint methodically in the poetry of Mohammed bin Abdul Malik al-Zayat) and made him in three subjects represented in the compositions, meaning and sound, each part of this mabahith took part of the methodological lesson in the application, the structures were comprehensive sections of meanings in the methods of news and demand And presentation, delay, etc., while the significance included the level of the graphic, which is divided into metaphor, metaphor, metaphor and mental metaphor according to the models you have chosen, but the audio has revealed the side of the audio rhythm aware of the ear to include the accumulation of sound and manifestations of natural rhetoric and repetitions such as repeating certain structures and More vocabulary than others in context.

من الثابت في الدراسات الأدبية واللّغوية بصورة عامة أنّ الأسلوب في جوهره تجسيد لأفكار صاحبه, إن كان فرحاً أو حزناً أو حبّاً أو كُرهاً, وفي هذا العمل اخترت البحث عن العلاقة بين شكوى الشاعر(محمد بن عبد الملك الزيّات المتوفى232هـ) وأثرها في لغته الشعرية, على وفقِ كون الأسلوب تمظهرات لغوية معينة, ويجِّسد الشاعر من خلالها ما يريد بثّهُ للمتلقّي أو ليُنفّس عن مكنوناتِ ذاتهِ, وربّما يستغرب القارئ وجود غرض الشكوى لدى شاعر مثل الزّيات الذي عاش الشطر الأكبر من حياته صاحب نفوذٍ ونعمةٍ فارهةٍ في ظلِّ قسمٍ من خلفاء بني العباس الى أن انقلب ذلك كلّه في عصر المتوكل الذي نكّل به وعذّبه في التنّور إلى أنْ تُوفي من أثر التعذيب.فكان عنوان البحث (تمظهرات الشكوى أسلوبياً في شعر محمد بن عبد الملك الزّيات) وقد جعلته في ثلاثة مباحث تمثّلت في التراكيب, والدلالة والصوت, فكلّ مبحث من هذه المباحث تناول جانباً من الدرس الأسلوبي في التطبيق, فكانت التراكيب شاملة اقسام علم المعاني في اساليب الخبر والطلب والتقديم والتأخير...الخ في حين أنّ الدِلالة شملت المستوى البياني الذي يتفرع الى تشبيه واستعارة وكناية ومجاز عقلي بحسب النماذج التي اخترتها, واما الصوت فقد كشف عن جانب الايقاع الصوتي المُدْرك بأُذْنٍ ليشمل التراكمات الصوتية ومظاهر التجنيس البلاغي والتكرارات كتكرار تراكيب معّينة ومفردات اكثر من غيرها في السياق.وحاولتُ من خلال المنهج الأسلوبي في الدراسة, أنْ أَضع يدي على الآثار اللّغوية للشكوى, تلك الآثار أو المظاهر اللّغوية كانت وسيلة الشاعر في إِيصال مضامين أشعاره في غرض الشكوى, واعتمدت اسلوب الاختيار لنماذج التحليل وبكيفيةٍ تنسجم مع حجم البحث ومتطلباته.} }