TY - JOUR ID - TI - Framing Abstract In Designing Readymade Clothes A comparative Study الصياغات الشكلية التجريدية في تصاميم الالبسة الجاهزة دراسة مقارنة AU - مها غازي توفيق PY - 2019 VL - 25 IS - 103 / علمي SP - 704 EP - 757 JO - journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية SN - 18157467 27068536 AB - Cloth and dress designing consider as essential part in the culture of modern times they are considered as an expression way of identity , that accomplished by finding new ways suit mind structure and traditional rules away from conventional or classic rules through expressing according to good relationships in an invented system gives the designer personality ,so as a result , it is necessary that the designer put in his mind the importance of forming out lines is in outcome of much mentality power and performances that gives not common to accomplish new reactions which are realistic and accurate that can be realized through techniqual expression ways concerning emerging in a material way .From here the subject of the research comes that is forming abstract shapes in clothes design ( comparative method ) , problems as follows :What are the forming abstract shapes that is employed in made clothes in markets : The research aims at to identity the forming shapes in made clothes. The research pointed out objectively studying the forming abstract shapes in made clothes designs female t .Shirt that is available in Baghdad local market .The research also specifies time from 2015 to 2016 the method or studying contains from chapters , the first one deals with the problem , importance , goals and limits of the research and then specifying idioms .The second chapter contains three topics : The first one deals with opinion approach and the reflection on cloth design represented in ( the style ) and ( superematism )and the pioneers of abstract and there in flounces on cloth design Kandinsky and Mondrian .The second topic includes forming abstract shapes in cloth dress and dealing with stenograph condensation , deletion and addition and also relations in cloth designing .The third topic contains the Islamic forming abstract shapes , in the cloth design such as stenograph from modification in the design units, deletion and addition then drive indications comes out of theoretic field that the researcher depend on to repair analyzing from their previous studies .The third chapter deals with the research procedures and research approach it is the descriptive comparative analyzing approach .(6 ) samples and tools analyze from plots, they are in addition to analyzing samples and discussing them depending on plots of the forms between the two Turkish and Chinese society .The forth chapter contains the result of analyzing forms of Chinese and Turkish and then came out to recommendation an suggestions

يعد تصميم الأقمشة والملبوسات جزءا أساسيا من ثقافة العصر الحديث كونهما يعدان ان من وسائل التعبير عن الذات واثبات الهوية , لاعتماد مصمميهم الأساليب الجديدة التي تناسب البنى الفكرية ومنظومة العادات والتقاليد التي تبتعد عن الأطر التقليدية نتيجة صياغتها على وفق علاقات سليمة في تنظيمات مبتكرة تنطق بشخصية مصممها , وبناء على ما تقدم فمن الضروري أن يضع المصمم في اعتباره أن أهمية الصياغات الكلية تكمن في كونها حصيلة العديد من الطاقات العقلية والأدائية والتي تطرح غير المطروق لتحقيق استجابات جديدة تتميز بالواقعية والدقة التي يمكن إدراكها من خلال وسائل التعبير الفنية المتعلقة بظهورها بشكل مادي ملموس .من هنا جاءت دراسة الموضوع وهو الصياغات الشكلية التجريدية في تصاميم الألبسة الجاهزة ( دراسة مقارنة ) . وقد تضمنت الدراسة أربعة فصول , تناول الفصل الأول المشكلة , والأهمية , والأهداف , وحدود البحث , ومن ثم تحديد المصطلحات , وتحددت المشكلة وفق التساؤل الآتي : ما الصياغات الشكلية التجريدية التي وظفت في الألبسة الجاهزة المتوفرة في الأسواق المحلية ؟ أما هدف البحث فهوالتعرف على الصياغات الشكلية التجريدية في تصاميم أقمشة الألبسة الجاهزة ومن ثم اعداد تصاميم مقترحة .وتحدد البحث موضوعيا بدراسة الصياغات الشكلية التجريدية في تصاميم أقمشة الألبسة الجاهزة ( تي شيرت ) للإناث حسب توافرها في الأسواق المحلية لمدينة بغداد .كما تحدد البحث زمنيا من 2015 – 2016 . و الفصل الثاني تضمن ثلاثة مباحث , تناول الأول منها الاتجاهات الفكرية وانعكاساتها في تصميم الأقمشة والمتمثلة بـ ( دي ستايل ) والسوبرماتزم , ورواد التجربة وتأثيرهم في تصميم الأقمشة وهم كاندنسكي وموندريان, أما المبحث الثاني فتضمن الصياغات الشكلية التجريدية في تصاميم الأقمشة الملبسية , وتناول أهم الأساليب للصياغات الشكلية هي الاختزال والتكثيف ثم الحذف والإضافة , فضلا عن العلاقات في تصاميم الأقمشة , والمبحث الثالث تضمن الصياغات الشكلية التجريدية الإسلامية في تصاميم أقمشة الملابس كالاختزال والتحوير الشكلي في الوحدة التصميمية والحذف والإضافة , أما الفصل الثالث فقد تناول إجراءات البحث ومنهج البحث وهو المنهج الوصفي التحليلي المقارن , إذ تم اختيار ( 6 ) نماذج باعتماد مجموعة محاور ما أسفر عنه مؤشرات الاطار النظري ، لتحليل العينات ومناقشتها . والفصل الرابع تضمن نتائج تحليل العينات لكل من العينات الصينية والتركية ومن ثم إجراء مقارنة بين نتائج التحليل للعينات التركية والصينية للتوصل الى الاستنتاج ,وأخيرا وضع التوصيات والمقترحات ER -