TY - JOUR ID - TI - Murad Imam al-Dhahabi said (darkened) in his book summarizing on the authority of the Al-Imam | Collection and study Al-Hakim مراد الإمام الذهبي بقوله (إسناده مظلم) في كتابه التلخيص على مستدرك الإمام الحاكم | جمع ودراسة AU - Wail Abdul-Karim Mohammed Haj وائل عبد الكريم محمد حاج PY - 2019 VL - 11 IS - 37-1 SP - 107 EP - 140 JO - Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي SN - 26638118 20749554 AB - The second reference of the Islamic Sharia'a is the Prophetic Hadeeth. The Muslim had taken care of it and many books have been edited each one has its own conditions. Allah has specified men to memorize and preserve it. Allah also made this nation is distinguished than others. Many distinguished scholars and the Hadeeth critics started out to examine the what is right and what is wrong. The most prominent figures are Abu Abidullah Mohmed Bin Ismail Al-Bhukhari, and Abu Al-Hassan Muslim Bin Al-Hajaj Al-Nisaboury. They wrote down some of the right Hadeeth but they did collect all of them. Al-Mustdrik Book on Al-Sahehain which was summarized by Imam Dhahabi and comment on it. What brought my attention his saying ( Isnadih Mudhlim) and this phrase needs to be investigated and explained of that Hadeeth because it has a judgment of reply and not acceptance which is regarded of severe weakening. Studying of Al-Sanid necessitates also studying of content because Al-Sanid might be refused and content is right when we look at the saying of judge on the Hadeeth by saying ( it is conditioned by the two Scholars and they did not pass it) or ( it is conditioned by one of them).Moe than of Al-Dhahabi's description of that research entitled (( Intentions of Imam Al-Dhahabi ( Isnadih Mudhilm) in Kitaab Al-Talkhees on Mustdrik Imam Al-Hakim- Collecting and Investigating-))The study includes an introduction, two sections and conclusion and the most important results. The first is about the personal and scientific life of Imam Al-Dhahabi. The second section is about idiomatic of ( Isnadih Mudhilm), then studying the Hadiths mentioned in it.

فإنَّ المصدر الثاني من مصادر التشريع الإسلامي هو الحديث النبوي الشريف، وقد أهتم المسلمون قديماً وحديثاً به، فألفت الكتب في جمعه، كل بحسب شرطه، وقد قيض الله تعالى له رجالاً يحفظونه، وقد خصَّ الله تبارك وتعالى هذه الأُمَّةَ بخصائصَ وميزها دون سائر الأمم بميزات ورفع ذكرها على سائر الأمم وجعلها خير أُمةٍ أُخْرِجَتْ للناس. وإن مما حبا الله الأُمَّة وخصها دون سائر الأُمم بخاصية الإسناد، وجعله من الدين، وقد أخبرت النصوص النبوية الثابتة عنه قبل أن يعرفه الناس، ثم تأثر بهذا المبدأ التابعون، ونشأ علم الجرح والتعديل، وهكذا لم يزل السلف من الصحابة رضوان الله عليهم فمن بعدهم يولون السنة هذا الاهتمام، فحفظ الله بهم الدين، وميّزوا بين الغث والسمين، فانطلق جهابذة العلماء، ونقّاد الحديث إلى تبيين صحيح الأحاديث من سقيمها، ونقد أسانيدها ومتونها، وهم جمع لا يحصون كثرة، ومن أشهرهم أبو عبد الله محمد بن إسماعيل البخاري، وأبو الحسن مسلم بن الحجاج النيسابوري -رحمهما الله-، فسارعا إلى تدوين بعض ما صح لديهما من الأحاديث، ولم يستوعبا جميع الصحيح. ER -