@Article{, title={Point of View in William Faulkner’s The Sound and the Fury in Terms of Paul Simpson’s Model: a Stylistic-Narrative Study استقصاء وجهة النظر في فصل جيسون في رواية وليم فوكنر الصخب و العنف على وفق أنموذج بول سمبسون: دراسة أسلوبية سردية}, author={Majeed Hameed Jasim : Hanan Hameed Qadduri}, journal={Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية}, volume={44}, number={3}, pages={33-49}, year={2019}, abstract={The current study investigates point of view in William Faulkner’s novel The Sound and the Fury through applying Paul Simpson’s modal grammar of point of view. The study is concerned with conducting a stylistic analysis to the third section of the novel through focusing on the linguistic devices used by the narrator to arrive at his (Jason’s) attitudes and beliefs. The term point of view stylistically speaking refers to the use of language, representing a particular person’s perspective regarding an action or event. In order to do that, this paper focuses on the relationship between POV and modality. Simpson opines that different types of point of view can be constructed in narratives through the diversity of linguistic choices provided by the system of modality. The type of modality can determine the narrative mode, which in turn can determine the narrative shading

تعتبر الدراسة الحالية دراسة أسلوبية سردية تعنى باستكشاف موضوع ذي أهمية بالغة في الخطاب السردي و هو وجهة النظر السردية التي تقترن بالعلاقات التفاعلية بين الأفراد و على الأخص من ناحية الجانب المشروطي في اللغة. تقوم الدراسة بتحليل الجزء الثالث من رواية وليم فوكنر الصخب و العنف على وفق أنموذج بول سمبسون من اجل تقصي نوع وجهة نظر الراوي جيسن كومبسون. تسعى الدراسة الى تسليط الضوء على أنواع محددة من وجهات النظر التي يعتمد بناء الرواية و تطور شخوصها عليها. و تتوصل الدراسة باستخدام هذا الأنموذج الى اظهار الأنواع البارزة من أدوات المشروطية و التي يدلّ كل منها على نوع محدد من وجهات النظر لمعرفة تأثير ذلك على تفسير أحداث الرواية. حيث يغطي الجانب النظري شرحا وافيا لانموذج بول سمبسون الذي يتكون من الانواع المحددة للجانب السردي، اضافة الى انواع أدوات المشروطية. أما الجزء العملي فيشمل الية تطبيق الانموذج على الجزء المراد تحليله و الذي يرويه شخصية جيسون أحد ابناء عائلة كمبسون.} }