TY - JOUR ID - TI - The image of women in Islamic manuscripts Indian-Mogul School صورة المرأة في المخطوطات الاسلامية المدرسة المغولية الهندية(انموذجا) AU - Hussain Saheb Jabbar حسين صاحب جبار PY - 2019 VL - 3 IS - 34 SP - 231 EP - 243 JO - LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية SN - 19995601 26635836 AB - This study deals with the study of the image of women in the Islamic manuscripts of the Indian Mughal school as a model. It is located in four chapters. The first chapter deals with the problem of the research, its importance, the need, its purpose and limits, and the most important terms. The current research problem examined the subject of the image of women in Islamic manuscripts, in light of the intellectual, aesthetic and humanistic tendencies that characterized the philosophy of the Islamic religion. Hence, the problem of research emerged by answering the following question: What is the image of women in terms of form and content in the directions and methods of Islamic photography? The present research aims to identify the image of women in the Islamic manuscripts (the Mongolian school of India model) and the term (picture) was reviewed and the second chapter contains the theoretical framework and the previous studies, which consists of two sections, the first section b (the image of women in art in ancient civilizations) The second section (the image of women in Islamic manuscripts) followed by the indicators of the theoretical framework, while the third chapter was specialized in research procedures, which included the identification of the research community and the selection of the research sample (3) works, from the research community of (10) Sought by the researcher to achieve the goal of the sea The researcher also relied on theoretical framework indicators as a research tool, and then analyzed the sample to obtain specific data. The researcher relied on the analytical descriptive method, and the fourth chapter included the results of the research, conclusions, recommendations and suggestions. In many of the drawings that reflect the court scenes where the image of the servant woman appeared and loved by giving women a rest and tranquility of the man. In the light of these results the researcher reached a number of conclusions, the most important: The image of women in the Indian school Mogul on the basis of symbolic and expressive shared by a group of a For signs, signals and signals in the visual scene activation. In conclusion, the sources and references that contributed to the theoretical establishment of the research.Keyword: A picture, the woman.

يعنى هذا البحث بدراسة (صورة المرأة في المخطوطات الاسلامية المدرسة المغولية الهندية انموذجا) وهو يقع في أربعة فصول ، فقد خصص الفصل الأول لبيان مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه ، وهدفه وحدوده ، وتحديد أهم المصطلحات الواردة فيه. حيث تناولت مشكلة البحث الحالي فحص موضوع صورة المرأة في المخطوطات الاسلامية ، في ضوء النزعة الفكرية والجمالية والإنسانية التي طبعت فلسفة الدين الاسلامي. ومن هنا فقد برزت مشكلة البحث من خلال الإجابة على التساؤل الآتي : - ماهي صورة المرأة من حيث الشكل والمضمون في اتجاهات واساليب التصوير الاسلامي ؟. ويهدف البحث الحالي إلى (تعرف صورة المرأة في المخطوطات الاسلامية (المدرسة المغولية الهندية انموذجا) . وتم استعراض مصطلح (الصورة ) واشتمل الفصل الثاني على الإطار النظري والدراسات السابقة المتكون من مبحثين, عني المبحث الاول بـ(صورة المرأة في الفن في الحضارات القديمة) وتناول المبحث الثاني (صورة المرأة في المخطوطات الاسلامية )ثم تلا ذلك مؤشرات الاطار النظري اما الفصل الثالث فقد اختص بإجراءات البحث الذي تضمن تحديد مجتمع البحث واختيار عينة البحث البالغة (3) اعمال , من مجتمع البحث البالغ (10), اذ اختيرت بطريقة قصدية وفقا لأسباب سوغها الباحث لتحقيق هدف البحث, كما اعتمد الباحث على مؤشرات الاطار النظري كأداة للبحث , ومن ثم تحليل العينة للحصول على معطيات محددة ,حيث عول الباحث على المنهج (الوصفي التحليلي). وتضمن الفصل الرابع نتائج البحث والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ومن جملة النتائج التي توصل اليها الباحث هي : ظهرت المرأة في العديد من الرسوم التي تعكس تسليات البلاط حيث ظهرت صورة المرأة الخادمة والمحبوبة بما تعطيه المرأة من سكون وطمأنينة للرجل.وفي ضوء تلك النتائج توصل الباحث الى جملة من الاستنتاجات ومن اهمها : بنيت صورة المرأة في المدرسة المغولية الهندية على اساس رمزي وتعبيري تتشارك فيه مجموعة من الدلالات والايحاءات والاشارات في تفعيل المشهد البصري . وفي الختام وضعت المصادر والمراجع التي اسهمت في التأسيس النظري للبحث . ER -