@Article{, title={Picture of death in Western philosophical thought Jean-Paul Sartre flies play model An analytical study صورة الموت في الفكر الفلسفي الغربي مسرحية الذباب لجان بول سارتر أنموذجا "دراسة تحليلية"}, author={Ibtisam Butti ابتسام بوطي}, journal={Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية}, volume={9}, number={4}, pages={1-18}, year={2019}, abstract={The problem of death has become a major part of the thinking of philosophers and thinkers, as well as the search for the source of this creation, and philosophies have raised many questions about its origin and source. Philosophical currents and intellectual creations have emerged throughout the long ages of man. This form of death is an important source of philosophy and literature. Each one imagines death from its own perspective, and is primarily intended to interpret this ambiguous existing, trying to unravel the mystery of death and overcome the awe that it poses.

شغلت مشكلة الموت حيزا كبيرا من تفكير الفلاسفة والمفكرين، وكذا الباحثين عن مصدر هذا الخلق، وظلت الفلسفات تطرح عدة تساؤلات حول ماهيته ومصدره، فظهرت تيارات فلسفية واجتهادات فكرية مختلفة على مر العصور الطويلة للإنسان وبهذا شكل الموت مصدرا هاما للفلسفة والأدب، فبرزت حركات فلسفية وتيارات أدبية تصور كل واحدة منها الموت من منظورها الخاص، وتهدف في الأساس إلى تفسير هذا الموجود المبهم، وتحاول فك لغز الموت وتجاوز الرهبة التي يشكلها.جان بول سارتر من عمالقة الكتاب الفرنسيين الذين اهتموا بوجود الإنسان وحريته وقد انشغل بفكرة الموت الذي يبطل الإنسان ويلغي كل قيمة في الوجود. تهدف هذه الدراسة من خلال المنهج الوصفي التحليلي إلى دراسة صورة الموت وتجلياته في مسرحية الذباب لجان بول سارتر.} }