@Article{, title={Reporting in wall Sculptures- Models from Nineveh (911-612 B.C) الإبلاغ في المنحوتات الجدارية- نماذج منتخبة من نينوى (911-612ق.م)}, author={Yasmin Abdul Karim Mohammed Ali ياسمين عبد الكريم محمد علي}, journal={Al Malweah for Archaeological and Historical studies الملوية للدراسات الآثارية والتاريخية}, volume={6}, number={18}, pages={51-72}, year={2019}, abstract={The city of Nineveh occupies a prominent position among the cities and capitals of Assyria, due to the important monuments that it included among its ruins. It dates back to an important historical period, the Neo- Assyrian period (911-612 BC). In this study, the artistic scenes were displayed on the Assyrian frescoes and the contents of the various topics and contents and messages addressed to a diverse audience. In addition, the study dealt with the cuneiform writings of the wall sculptures and their types and the contents of each of these types and the places of their implementation in relation to the artistic scene. The study concluded with some conclusions, Is that the Art executed on the sculptures, guide wall can be counted reporting document visible and is this not different in terms of importance for cuneiform texts in the news about the events.

احتلت مدينة نينوى مكانة بارزة بين المدن والعواصم الاشوري، نظراً لما ضمته من آثار مهمة بين اطلالها، عائدة الى حُقبة تأريخية مهمة ، ألا وهي العصر الاشوري الحديث (911-612ق.م)، وفي هذه الدراسة تم تسليط الضوء على المشاهد الفنية المُنفذة على المنحوتات الجدارية الاشورية وعلى ما تضمنته من مواضيع متنوعة تحمل بين طياتها مضامين ورسائل موجهة الى جمهور متنوع، فضلا عن ذلك فقد تناولت الدراسة الكتابات المسمارية المرافقة للمنحوتات الجدارية وأنواعها ومضامين كل نوع من هذه الانواع ومواضع تنفيذها بالنسبة للمشهد الفنية، وقد خلصت الدراسة الى بعض الاستنتاجات والتي كان من ابرزها ، هي ان المشاهد الفنية المُنفذة على المنحوتات الجدارية يمكن عدها وثيقة إبلاغية مرئية وهي بهذا لا تختلف من حيث الاهمية عن النصوص المسمارية في الإخبار عن الاحداث.} }