@Article{, title={Alexandria and its lighthouse between Al-Idrisi (560AH 1164AD) and Ibn Jubayr (614 AH1217AD) "comparative study" الإسكندرية ومنارتها بين الادريسي (ت560هـ/1164م) وابن جبير(ت614هـ/1217م) "دراسة مقارنة"}, author={نهلة شهاب احمد and صفوان طه حسن الناصر}, journal={College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية}, volume={15}, number={4}, pages={1839-1864}, year={2019}, abstract={The son of Jubayr was not the best of Adrissi in the detailed narrative to describe the city of Alexandria, but he saw and saw the situation, which increased his credibility, and does not deny that Adrissi was specified in the circumstances of his residence in the court of the Norman King Roger II in Sicily, But the state of incompatibility between political reality and the struggle for the leadership of the Muslim world was also present as a pressure factor in the journey of Ibn Jubayr.The research was characterized by the diversity of information, although it was about one word and this is the basic objective of his choice. He also indisputably distinguished the difference between the two books, as well as the culture and the impulse of both authors. From the son of Jubayr, who entered it and ascended to the top where the mosque is worshiped by the prayer. It is therefore necessary to pay attention to the non-delivery of one novel without analogy and comparison with the above or the right to say that the travelers and the Baldans.

لم يكن ابن جبير بأوفر حظا من الادريسي في السرد التفصيلي لوصف مدينة الإسكندرية الا انه عاين وشاهد حالها مما زاد في موثوقيته ، كما لا ينفى عن الادريسي أنه كان محددا بظرف اقامته في بلاط الملك النورماني روجر الثاني في صقلية ، مما جعل ذلك عامل ضغط لم يتعرض له ابن جبير ، الا ان حالة عدم الانسجام بين الواقع السياسي والصراع على زعامة العالم الإسلامي كانت هي الأخرى حاضرة كعامل ضغط في رحلة ابن جبير .امتاز البحث بتنوع المعلومات وان كانت حول مفردة واحدة وهذا الهدف الأساس من اختياره كما بيَّن بما لا يقبل الجدل الفرق بين جنسي الكتابين ، فضلا عن ثقافة واندفاع كلا المؤلفين كما ظهر لكل منهما توجهاته وولاؤه السياسي ، فكان وصف الادريسي وهو مقيم في صقلية اكثر دقة لمنار الإسكندرية من ابن جبير الذي دخلها وصعد فيها الى اعلاها حيث المسجد الذي تبرك في الصلاة به ، ومن هنا لا بد من الانتباه في عدم التسليم لرواية واحدة دون القياس والمقارنة بما سبق أو لحق ذلك القول لدى الرحالة والبلدانيين.} }