TY - JOUR ID - TI - Methodology of Interpretative Criticism As Adopted by Imamain Askariyain A Reading in the Solutions of Intellectual Problems منهج النقد التفسيري عند الإمامين العسكريين (عليهما السلام) -قراءة في حل الإشكالات الفكرية- AU - Seerwan Abdulzahra Al-Janabi سيروان عبد الزهرة الجنابي PY - 2019 VL - 8 IS - 2 SP - 201 EP - 238 JO - Qirtas Al-Ma’rifa قرطاس المعرفة SN - 26642492 AB - Interpretative criticism indicates the reading process for the interpretative data of a single text in terms of preponderance or attenuation, ambivalence or establishment according to the strength of logic, logic preponderance, solidity of evidence and chain of authority, due to the fact that the heritage of interpretation may not be beyond criticism or without points of weakness that welcome readers or recipients to address or make corrections. This method of Quranic reading is not an outcome of contemporary knowledge at all. And it is not a modern technique for text examination either. This methodology of/for interpretation had already been adopted by the Imams, for more than one Imam applied it illustratively, as they believed that disclosing the miraculous text does not stop at explaining the text in terms of meanings or the limitability of the single text. The issue goes so far as to sometimes employ more than one text, not only to uncover the oratorical contents or the linguistic values of the first text, but also to provide a remedy and find a logical solution for an external problem that is still in a bad need of a final decision about its contents. This will be explained through many statements given by Imamain Askariyain in the exegesis of Holy Quran. From this point, this study will set out with aim of giving answers to hypotheses and evidences where Imamain Askariyain followed this method in reading the text; and what is true for them is true for the rest of Imams of Ahlulbayt.

إنَّ النقد التفسيري هو عملية قراءة المعطيات التفسيرية للنص الواحد بحيثية التضعيف والترجيح، أو المناقضة والتأسيس، وذلك على وفق قوة المنطق، ورجاحة المنطلق، ومتانة الدليل، وصلابة السند؛ ذلك أنَّ التراث التفسيري قد لا يسلم من مؤاخذات، أو منافذ تسمح للقارىء أو المتلقي بالولوج منها إليه؛ لإغلاقها أو لإحالتها على نطاق الصواب والرؤيا الأوفق. وإنَّ هذا النمط من الممارسة لقراءة النص القرآني لم تكن وليدة المعرفة المعاصرة مطلقًا، ولم يكن نمطًا حديثًا من أنماط النظر إلى النص قط، بل كان هذا المنحى الأدائي في التفسير أو للتفسير موجودًا عند الأئمة، إذ مارسه تطبيقًا بيانيًّا غيرُ إمامٍ منهم؛ إيمانًا منهم بأنَّ ﭐستظهار مكنونات النص المعجز لا تتوقف على بيان دلالاته اللغوية، أو ما يسمى ﺑ(ظاهر) معناه على مستوى النص، أو محدودية النص الواحد فحسب، بل إنَّ الأمر يتعدى هذا لديهم إلى الحد الذي يوظِّفون فيه أحيانًا أكثر من نصٍّ، لا لبيان المضامين الخطابية أو الدلالات اللسانية للنص الأول فحسب؛ بل لاستظهار معالج موضوعي وإيجاد حل منطقي لمشكل خارجي ما زالت له حاجة ملحة إلى القطع بمضمونه، وهذا ما سيتم بيانه من خلال موارد متعددة وردت عن الإمامين العسكريين في التفسير، ومن هنا سينطلق هذا المسعى البحثي للإجابة عن فرضيات ومصاديق اتَّبع فيها الإمامان العسكريان هذا النمط من أنماط قراءة النص، وأنَّ ما يصدق عليهما تحقيقًا يصدق على سائر أئمة أهل البيت تحقُّقًا. ER -