TY - JOUR ID - TI - The Qur›anic Effect on Religious Discourse in the Works of Radhiyuddeen Ali ibn Tawoos Al-Hilli (d. 664 A H) الأثر القرآني في الخطاب الديني عند رضي الدين علي ابن طاوس الحلّي AU - Raheem Kareem Al-Shareefi رحيم كريم الشريفي AU - Hussain Ali Hussain Al-Fatli حسين علي حسين الفتلي PY - 2017 VL - 1 IS - 2 SP - 25 EP - 50 JO - Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق SN - 25214950 29585422 AB - The present paper attempts to elucidate the Qur›anic utilizationin religious discourse as adopted by Sayyid Radhiyuddeen Ali ibn Tawoos Al-Hilli(died 664 A H). This has been indicated in hisvarious plentiful supplications, wise aphorisms, commandments andgreat ethical letters. This is evident in such texts, where the Qur›anic effect has been demonstrated in such notions as the Divine contents, heavenly laws, their faith constants: whether in literal(direct) texts, non-literal(indirect) texts, or Qur›anic implications and meanings infiltrated in these texts.It has become clear to us in the light of his written records whichwe have studied, that the research ought to include an introductionentitled (The Glorious Qur›an, An Eternal Regenerated Text), ogetherwith two chapters: Chapter One (The Status of the Qur›an in the Literary Works of Sayyid Radhiyuddeen Ali ibn Tawoos Al-Hilli); Chapter Two: (Patterns of Qur›anic Effect in the Discourse of Radhiyuddeen Ali ibn Tawoos Al-Hilli).

سنتناوش في هذه المُبَاحَثَةِ الاستثمارَ القرآنيّ في الخطاب الدينيّ عند عَلَم من أعلام الإماميّة عامة، ومن أعلام مدرسة الحلة خاصة، هو السيد رضيّ الدين علي بن طاوس الحليّ (ت 664 هـ).لا جرَمَ أنَّ ابن طاوُس قد أفاد من المعجم القُرآني أيّما فائدة في جلّ نصوصه، وهذه النصوص تمثّل منظومة دينية - لا نبالغ إذا قلنا: إنها دينية خالصة - حاز القرب الإلهي فيها حيزًا وسيعًا، إذ ندَّ ذلك في أدعيته الكثيرة والمتنوعة، وكلماته الحِكَميّة، ووصاياه ورسائله الأخلاقيّة الجليلة، وهذا ما نلمحه في تلكم النصوص، وقد تج ى ل الأثر القرآني فيها من نحو: المضامين الإلهيّة، والقوانين السماويّة، والثوابت العقديّة فيها، سواء أكانت نصوصًا حرفيّةً (مباشرة)، أم نصوصًا غير حرفيّة (غير مباشرة)، أم مضامين ومعاني قرآنية انسربت فيها.وبدا لنا في ضوء ما وقفنا عليه من مدونات للسيد ابن طاوُس الحليّ، أنّ البحث يجدرُ به أنْ يكونَ في تمهيد بعنوان: (القرآن الكريم نصٌّ خالدٌ متجددٌ)، ومبحثين، الأول منهما تناولنا فيه: مكانة القرآن الكريم في أدبيات السيد رضيّ الدين ابن طاوُس الحليّ، وفي الآخر: أنساق الأثر القرآني في خطابات السيد ابن طاوُس الحليّ. ER -