@Article{, title={Impact of Poetry on Interpretation of Quran From the perspective of Al-Sharif Al-Murtadha Duraul-FawaidWaGhurarulQalaa’id, as a sample أثر الشعر في تفسير القرآن عند الشريف المرتضى درر الفوائد وغرر القلائد إنموذجا}, author={Ahmed H. S. Al-Musawi أحمد حسن صاحب الموسوي}, journal={Qirtas Al-Ma’rifa قرطاس المعرفة}, volume={8}, number={1}, pages={15-44}, year={2018}, abstract={It is no secret for biographers of people of knowledge and intellectuals that fields of knowledge differ in their significance and importance of their subjects, let alone if some scholars were versatile and of multipletalents.Today, we stand before Al-Sharif Al-Murtadha, Ali s/o Hussein Al-Musawi Al-Baghdadi (355-436 AH), an authority of the Arab-Islamic thought, who had an evident impact in enriching the realm of knowledge for the followers of Ahlul-Bayt School with such numerous aspects of it that it is hard to encompass the entire production of this encyclopedic scholar. Putting all these facts into consideration, we thought it would be convenient to shed a light on part of what this noble scholar added to knowledge by using his literature skills in interpreting the Holy Quran, considering the impact of poetry on the interpretation of Quran from the perspective of Al-Sharif Al-Murtadha. As a sample, we used his book (Duraul-FawaidWaGhurarulQalaa’id) as a reference.We did our research focusing on two levels:The first level is Al-Murtadha’s methodology in interpreting Holy Quran. After reviewing the methodology he adopted in his book (Al-Amaali), and becoming aware of his tendency to apply more than one approach in interpretation, we found it essential to discuss part of his methodology in interpretation including Quran-by-Quran interpretation, contextual interpretation, and interpretation by referring to poetic legacy. The second level is the impact of poetry on the interpretation of Holy Quran as viewed by Al-Murtadha, since Arabic language and literature constitute a pivotal source in interpreting the Holy Quran that no exegete of Quran can dispense with. To Al-Murtadha, the poetic evidence was very crucial in determining many connotations, be it for a particular word, an expression style, or even a single letter.

بسم الله الرحمن الرحيملا يخفى على الباحثين في حياة رجال العلم والفكر أنَّ العلوم تختلف أهميتها ومكانتها باعتبار أهمية ومكانة موضوعها، فكيف الحال وأنَّ بعض العلماء يتنوعون في علومهم ومشاربهم، خصوصًا ونحن نقف أمام جهبذ من جهابذة الفكر العربي الإسلامي، وهو الشريف المرتضى علم الهدى علي بن الحسين الموسوي البغدادي (355-436هـ)، الذي كان له الأثر الواضح في إغناء الساحة المعرفية لأتباع مدرسة أهل البيت (عليهم السلام)، بما أنتجته قريحته من علوم ومعارف في فنون شتَّى، الأمر الذي يتيه بالباحث الإحاطة بكُلِّ جوانب المعرفة التي ٱنطوى عليها هذا العالم الموسوعي، وما دام الأمر والحال هذه ٱرتأينا أنْ نسلط الضوء على بعض ما قدح ببالنا أخذه، مما أضافه لعالم الفكر والمعرفة، ألا وهو تسخير إمكانيته الأدبية في تفسيره للقرآن الكريم، ونقصد من ذلك -أثر الشعر في تفسير القرآن عند الشريف المرتضى- آخذين من كتابه (غرر الفوائد ودرر القلائد) إنموذجًا على ذلك، ولذا فقد سار البحث على مبحثين:تضمن المبحث الأول: منهج الشريف المرتضى في التفسير، ومن خلال تصفحنا لمنهجه في الأمالي وما رأيناه من مزجه أكثر من منهج في ذلك، وجدنا أنه لزامًا علينا أنْ نستعرض جانبًا من منهجه في التفسير، حيث تضمن (تفسير القرآن بالقرآن، التفسير بالدلالة السياقية، التفسير بالبيت الشعري). وتضمن المبحث الثاني: أثر الشعر في تفسير القرآن الكريم عند الشريف المرتضى؛ إذ تعتبر اللغة وآدابها العربية أحد المصادر المهمة في تفسير القرآن الكريم، التي لا يمكن أنْ يستغني عنها أيُّ مفسِّرٍ.إنَّ الشاهد الشعري عند المرتضى كان ذا أثر كبير في الوصول إلى كثير من الدلالات، سواء كانت دلالة لفظة بعينها، أم أسلوبًا من أساليب التعبير، أم بيان دلالة حرف من الحروف. وكان الشاهد الشعري عند المرتضى وسيلة مهمة، حاول من خلالها أنْ يوفِّق بين بعض الآيات ويوضح ٱنسجامها وترابطها، وبُعدها عن أي خلاف أو تناقض، كما يزعم بعض المشككين، وفي هذا أبدى تفوقًا عجيبًا، وأبان عن ذهن وقَّاد وذكاء متلهب، وبصر نافذ.} }