TY - JOUR ID - TI - تمثلات الثقافة الشعبية في الفن الكرافيتي AU - حسين علي شناوه AU - علي مهدي ماجد PY - 2019 VL - 27 IS - 2 SP - 413 EP - 427 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - The current research that bears title: Representations of popular culture in graphite ArtThe aim of this research is to identify the representations of popular culture in the graphite ArtLimitations of the study: identify the representations of popular culture in graphite Art drawings in the United States and European countries for the period (1983-2016)The research procedures included a description of the research community and to limit the size of the sample, which consisted of (5) modes that were selected in a deliberate manner. The correctness of the search tool was achieved (88%). The stability of the tool was achieved (84.75%) through a number of statistical methods.Findings which researcher reached are:- The culture and art of the elite has been undermined by moving away from artistic productions characterized by aristocratic arrogance, modernist and classical forms. This was shown in all models of the research sample, which emphasizes the representation of popular culture in these models.- The topics dealt with in these works derive their components and elements from the vocabulary of daily life of the new civil subjects with funny, comic, and fun and not without Strange. All this confirms that represent the new sensitivity represented by popular culture in all sample models.- The topics of the current research sample models do not separate from the world of fashion, chaos, scattering, temptations of the body and everything that is fleeting and fast of relations and all are related to globalization, which is one of the features of popular culture.

ان البحث الحالي والموسوم: تمثلات الثقافة الشعبية في الفن الكرفيتييهدف البحث الى : تعرف تمثلات الثقافة الشعبية في الفن الكرافيتيحدود الدراسة: تعرف تمثلات الثقافة الشعبية في رسومات الفن الكرافيتي في الولاليات المتحدة الامريكية ودول اوربا للفترة (1983-2016).اشتملت اجراءات البحث توصيف لمجتمع البحث وتحديد حجم العينة فيه والتي تألفت من (5) نماذج اختيرت بطريقة قصدية وتم تحقيق الصدق الظاهري لأداة البحث والذى بلغ (88%) كما تم تحقيق الثبات للأداة والذي بلغ (84.75%) من خلال عدد من الوسائل الاحصائية.ومن النتائج التي توصلت اليها الدراسة -لقد تم تقويض ثقافة وفن النخبة من خلال الابتعاد عن النتاجات الفنية التي تتسم بالذائقة الارستقراطية المتعالية والاشكال الحداثية والكلاسيكية وقد تجلى ذلك في جميع نماذج عينة البحث بما يؤكد تمثيل الثقافة الشعبية في هذه النماذج.- ان الموضوعات التي تم معالجتها في هذه الاعمال تستمد مقوماتها وعناصرها من مفردات الحياة اليومية المدنية الجديدة بموضوعات تتسم بخفة الظل والسخرية والمرح ولا تخلو من الغرائبية وكل ذلك يؤكد تمثل الحساسية الجديدة ممثلة بالثقافة الشعبية في جميع نماذج العينة.-ان موضوعات نماذج عينة البحث الحالي لا تنفصل عن عالم الموضة والفوضى والتبعثر واغراءات الجسد وكل ما هو زائل وسريع من العلاقات وكل ذلك يرتبط بالعولمة التي تعد احد ملامح الثقافة الشعبية. ER -