TY - JOUR ID - TI - Iran Archived: A Defence of Foucault against his Detractors ايران مؤرشفة: دفاع عن فوكو ضد معارضيه AU - Prof. Areej M.J. Al-Khafaji (Ph.D.) ا.د. اريج محمد جواد الخفاجي PY - 2019 VL - 22 IS - 2 SP - 21 EP - 30 JO - for humanities sciences al qadisiya القادسية للعلوم الانسانية SN - 19917805 25203541 AB - AbstractWhat would motivate a first-rank poststructuralist philosopher to engage suddenly with journalism? Generally speaking, journalism is associated with superficial intellectual productions, making alliance to it unappealing to professional philosophers. Then, what would make a well-acknowledged French philosopher of language like Michel Foucault take his 1978-79 Iran-adventure which cost him his reputation and left him severely wounded by harsh critiques so that, from June 1979 until his untimely death in 1984, he avoided talking publically about Iran. The liberal intellectual milieu, outside and inside France, blamed him for supporting the rise of wilayat-al-faqih (the Guardianship of the Islamic Jurist) in Iran. Re-reading Foucault's Iranian Writings forty years after their first publication, this paper argues that Foucault's focal interest in Iran was totally misunderstood. He had nothing to do with the Islamic government, rather he sought after a genuine understanding of the rudimental issues that united the majority of Iranian people. Working methodically through Foucault's fragmentary writings on Iran as 'historico-philosophic' archives, a new understanding of their technologies, knowledge, discourse, politics, and practices is sought. Key Words:

ما الذي يمكن أن يحفز فيلسوفًا على الانخراط المفاجئ مع الصحافة؟ بشكل عام ، ترتبط الصحافة بالإنتاجات الفكرية السطحية ، مما يجعلها غير جذابة للفلاسفة المحترفين، فما الذي يجعل الفيلسوف الفرنسي المعروف ميشيل فوكو يأخذ مغامرته الإيرانية في 1978-1979 والتي كلفته سمعته وتركته مصابًا بجروح نفسية خطيرة بسبب الانتقادات القاسية ، وذلك من يونيو 1979 حتى وفاته المفاجئة في عام 1984، حيث تجنب التحدث علنا عن إيران. ألقي الوسط الفكري اليساري ، خارج فرنسا وداخلها ، باللوم على فوكو لدعمه ولاية الفقيه (وصاية الفقيه الإسلامي) في إيران. عند إعادة قراءة كتابات فوكو الإيرانية بعد أربعين عامًا من نشرها لأول مرة ، تقول هذا البحث إن اهتمام فوكو الأساسي بإيران قد أسيء فهمه تمامًا. لم يكن له أي علاقة بالحكومة الإسلامية ، بل سعى لفهم حقيقي للقضايا البدائية التي توحد غالبية الشعب الإيراني. من خلال العمل المنهجي من خلال كتابات فوكو المجزأة حول إيران كمحفوظات "تاريخية فلسفية" ، يتم التماس فهم جديد لتقنياتهم ومعرفتهم وخطابهم وسياساتهم وممارساتهم. ER -