TY - JOUR ID - TI - القهر وانعكاساته في شخصيات فتحية العسال المسرحية AU - سعد علي ناجي PY - 2019 VL - 27 IS - 6 SP - 39 EP - 57 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - The research aims to study the nature of the oppression and its repercussions in the characters of Fathia al-Assal, its characteristics and the nature of its behavior. The research included four chapters. The first chapter included the research problem that focused on the following question (what is the oppression and its implications in the characters of Fathia al-Assal theatrical), and the importance of research attributed to the need to study the oppression and its implications in the characters of Fathia al-Assal) The intellectual references to oppression and the state of its occupation, and the need for it stems from the fact that this research will benefit the technical and humanitarian specialists and theatrical field of writers, technicians, students and specialists, and identify the objective that focuses on the identification of oppression and its implications in the personalities of FathiaAssal play) The second chapter (the theoretical framework) has been corrupted from two sections, as well as the indicators that resulted from the theoretical framework, And previous studies. The researcher dealt with the first topic: the concept of psychological, social and political oppression and how to do that concept and what mechanisms to help in activating it. The second section dealt with the effectiveness of (oppression) in Arab feminist theatrical discourse. The researcher dealt with the third topic: (Fathia al-Assal). In the previous studies, the researcher did not find a previous study on the concept of oppression in Fathia al-Assal characters. The third chapter was devoted to research procedures. Sample according to dictation It is the nature of this research, and the researcher concluded in the fourth chapter to mention the results that were nominated from the analysis of the research sample, conclusions, and then the list of sources.

عنى البحث إلى دراسة ماهية القهر وانعكاساته لدى شخصيات فتحية العسال المسرحية وخصائصها وطبيعة سلوكها. وقد أشتمل البحث على أربعة فصول, ضم الفصل الأول مشكلة البحث التي تمركزت حول التساؤل الآتي )ما القهر وانعكاساته في شخصيات فتحية العسال المسرحية), وأهمية البحث التي عُزِيَّت إلى ضرورة دراسة القهر وانعكاساته في شخصيات فتحية العسال المسرحية), كونه يعد نموذجا وافيا لمعرفة وفهم المرجعيات الفكرية للقهر والية اشتغالها, والحاجة إليه تنطلق من كون هذا البحث سيعمل على إفادة ذوي الاختصاص الفني والانساني والحقل المسرحي من أدباء وفنيين ودارسين ومختصين, وتحديد الهدف الذي تركز في التعرف القهر وانعكاساته في شخصيات فتحية العسال المسرحية), وتم تحديد الحدود(الزمانية: 1990), و(المكانية:مصر), وحدود (الموضوعية), علاوة على التعريفات الإجرائية للمصطلحات الواردة في عنوان البحث, أما الفصل الثاني (الإطار النظري), فقد تالف من مبحثين, فضلا عن ذكر المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري, والدراسات السابقة. تناول الباحث في المبحث الأول: مفهوم القهر نفسيا واجتماعيا وسياسيا وكيف يفعل ذلك المفهوم وما هي الآليات التي تساعد على تفعيله, أما المبحث الثاني فقد تناول الباحث فيه فاعلية (القهر) في الخطاب المسرحي النسوي العربي، وقد تناول الباحث في المبحث الثالث: المرجعيات الفكرية لـلمؤلفة (فتحية العسال)، أما الدراسات السابقة، فلم يجد الباحث دراسة سابقة تناولت مفهوم القهر في شخصيات فتحية العسال المسرحية، وخصص الفصل الثالث لإجراءات البحث، إذ تم فيه تحديد عينة البحث مسرحية (سجن النساء) انموذجا, واعتمد الباحث المنهج الوصفي (التحليلي) في العينة تبعا لما تمليه عليه طبيعة هذا البحث، وقد خَلص الباحث في الفصل الرابع إلى ذكر النتائج التي ترشحت من تحليل عينة البحث, والاستنتاجات, ثم قائمة المصادر. ER -