TY - JOUR ID - TI - جذور المرويات التاريخية للسيرة النبوية ذات المقاصد الاجتماعية إصابة رسول الله ( صلى الله عليه وآله) بالجنون إنموذجاً AU - Ayad AbdulHussien Saihod اياد عبد الحسين صيهود AU - اياد عبد الحسين صيهود PY - 2019 VL - 21 IS - SP - 236 EP - 248 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - Abstract In accordance with what have been reviewed of the historic sources and the interpretations of the narrations under scrutiny, the current research finds, after deep investigation, that some of the things that have been mentioned are beyond reality and rationality. For example, the case that the Messenger of God Mohammed (peace be upon him and his family) became insane had been approved- when study its basic origin- to be purely due to political reasons, i.e. it was to take the Khilafa of Muslims from the legitimate Kalifa. They had firmly planned to limit Khilafa to specific people that they wanted. They had succeeded in doing that; to the extent that the Messenger of God was called as a person who was unconscious, out of mind and sight by the second Khalifa Omar bin Al-Khatab. This happened when the Messenger of God asked them to bring Him a piece of paper and ink to write a document that would not let them get lost. They knew what he was going to write. Thus, they tried their best to prevent him from doing that; to the extent that they were arguing loudly with him what made him left them aside. In order to justify their situation and what they had done, they put forward the fabricated narrations. They said that the Prophet (peace be upon him and his family) had already gone insane before and lost His insight for days and then he had been healed. In addition, they said that it was not the first time that He suffered from that. They had fabricated that in order to give credibility to their narrations about Him.

الخلاصة في خلاصة بحثنا هذا - ووفق ما تيسر لنا الاطلاع عليه من مصادر تاريخية وتفاسير لما يتعلق بهذه المرويات الموضوعة التي قد شرعنا في الخوض بها- وٌجد بمضامينه من بعد التمحيص أمور بعيدة عن المنطق وواقعية الحدث ، فتمثل ذلك في قضية إصابة رسول الله ( صلى الله عليه وآله) بالجنون، التي تبين إنها - من دراسة الجذور الرئيسة لها- انها كانت تعود إلى مآرب سياسية بحتة، وهو سحب أمر خلافة المسلمين من الخليفة الشرعي ، وجعلها تدور في فئة لطالما حاولت وبشتى الطرق التخطيط لهذه القضية ، وقد نجحوا بذلك وكانت واحدة منها مسألة نعتهم رسول الله ( صلى الله عليه وآله) بالهجر وذهاب عقله وفقدانه البصيرة من قبل أحد الصحابة ( رض) ، وحدث ذلك لما طلب منهم رسول الله ( صلى الله عليه وآله) دواة وقرطاس ليكتب لهم كتاب لن يضلوا من بعده، وكانوا على علمٍ فيما أراد كتابته ، فحاولوا جاهدين دون تحقيق ذلك حتى ارتفعت الاصوات عنده فنفر منهم، ولتبرير موقفهم هذا وتغطية لفعلهم وضعوا المرويات المقدوحة ، وهي انه صلوات الله عليه وآله ، سبق وأن اصاب بالجنون ففقد بصيرته لأيام ومن ثم شفي منه ولم تكن هذه أول مرة يصاب بذلك غاية منهم في اعطاء المصداقية لهم فيما ادعوه عنه . ER -