@Article{, title={Gradation of the Authorities at the constitution Republic of Iraq 2005(analytical study). تدرج السلطات في دستور جمهورية العراق لسنة 2005 ( دراسة تحليلية ).}, author={Haider Muhammad Hassan Abdullah Al-Wazzan حيدر محمد حسن عبد الله الوزان and Ola Abdul Aziz Al-Madani علا عبد العزيز المدني}, journal={Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق}, volume={10}, number={1}, pages={282-320}, year={2018}, abstract={The philosophy of redefining the constants of some forms of government, to produce rules that establish the idea of collective rule based on preventing all aspects of concentrating the functions of the state in the hands of the executive power contrary for strengthening the representative (legislative) organ, is based on the belief that this stops the executive authority at its borders and prevents its tyranny, To be transformed into a mere ) organ that will follow the orders of the parliamentary body and help it implement its policy and be accountable to it for its erroneous actions. However, what is absent from this philosophy is that although it appears at first glance to be more democratic, its results may be otherwise. For the consolidation of power in the hands of one entity, even if this body is elected, may sometimes lead to tyranny and tyranny, This is more dangerous to individual liberties and rights, because the tyranny of the ) organ lies hidden behind the popular sovereignty and the will of the nation. Moreover, the idea of multiplying the functions of the state and dividing them into ) organs that contribute to each other's activities and stands in the other face if they seek to transcend the boundaries of their functions, thus creating a horizontal relationship Between ) organs ensures the existence of two cooperative and equal authorities, each working within the limits of its competence guaranteed by the Constitution.

إنّ فلسفة إعادة صياغة ثوابت بعض صور أنظمة الحكم ، لإنتاج قواعد تؤسس إلى فكرة الحكم الجماعي القائم على منع كل مظاهر تركيز وظائف الدولة بيد السلطة التنفيذية في مقابل تقوية الهيأة النيابية ، مبنية على اعتقاد أن ذلك يوقف السلطة التنفيذية عند حدودها كما يمنع طغيانها ، عن طريق تحويلها إلى مجرد هيأة تأتمر بأوامر الهيأة النيابية وتساعدها على تنفيذ سياستها وتكون مسؤولة أمامها عن تصرفاتها الخاطئة . إلّا أن ما غاب عن هذه الفلسفة ، إن ذلك وإن كان يبدو لأول وهلة أكثر تحقيقًا للمبدأ الديمقراطي إلّا إن نتائجه قد تكون غير ذلك ؛ لأن تجميع السلطة في قبضة هيأة واحدة حتى ولو كانت هذه الهيأة منتخبة ، قد يؤدي في أحيان إلى الاستبداد والطغيان ، وذلك يكون أشد خطرًا على الحريات والحقوق الفردية ، ذلك لأن استبداد الهيأة يستتر ويتخفى وراء السيادة الشعبية وإرادة الأمة . هذا إلى جانب أنه يجعل من السلطة التنفيذية تصبح في مركز التابع بشكل يخل في طبيعة العلاقة بين السلطات .من هنا جاءت فكرة تعدد وظائف الدولة وتقسيمها على هيئات تسهم كل منها في ممارستها كما تقف بوجه الأخرى إن سعت إلى تجاوز حدود وظائفها ، فتنشأ بذلك علاقة أفقية بين الهيئات تضمن وجود سلطتين متعاونتين ومتساويتين ، تعمل كل منها في حدود اختصاصاتها التي كفلها لها الدستور .} }