@Article{, title={مشاهد الرقص في رسوم ديغا}, author={حمزة علاوي مسربت العلواني}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={28}, number={1}, pages={136-165}, year={2020}, abstract={تناول البحث الحالي دراسة (مشاهد الرقص في رسوم ديغا), وقد احتوى البحث على اربعة فصول: تضمن الفصل الأول عرضاً لمشكلة البحث المحددة بالسؤال الآتي: (ما علاقة مشاهد الرقص في ديغا؟) فضلاً عن عرض أهمية البحث والحاجة إليه, اما هدف الدراسة فيكمن في: تعرف مشاهد الرقص في رسوم ديغا.وتحدد البحث بدراسة العلاقة بين الرسم والرقص في مجال الرسم من خلال المصادر الفنية ومنها: (شبكة المعلومات) للمدة من (1874-1898) في فرنسا, وتضمن الفصل الأول تحديد أهم المصطلحات.اما الفصل الثاني: فقد تضمن الاطار النظري, الذي احتوى على مبحثين, ضم المبحث الأول: المشاهد التعبيرية للرقص في الفن التشكيلي, فيما تضمن المبحث الثاني:التجربة الاسلوبية في رسوم ديغا,وانتهى الفصل بمؤشرات الاطار النظري, فيما تضمن الفصل الثالث, اجراءات البحث التي تناولت مجتمع البحث, الذي اشتمل على (150) عمل فني, اما عينة البحث فتكونت من (5) أعمال فنية, وتناول الفصل الثالث كذلك اداة البحث والوسائل الاحصائية ثم تحليل عينة البحث, وانتهى البحث بالفصل الرابع الذي تناول النتائج والاستنتاجات التي خلص إليها الباحث, فضلاً عن التوصيات والمقترحات, ومن جملة النتائج التي توصل اليها الباحث:1. تجسيد الفنان (ديغا) أجساد الراقصين كموضوع للرسم, وطرح الواقع الاجتماعي الذي يعاني منه الراقص ماديا. 2. اتخذت العلاقة بين الرسم الرقص مسارا تعبيريا, إذ جمال الرقص والألم(المعاناة الاجتماعية) غالبا ما تسير جنبا إلى جنب.اما أهم الاستنتاجات, فهي:1. تعاطى الفنان (ديغا) مع اللوحة كجزء من جسم الراقص؛ لأن العالم يتطور، ولا شيء يقف ساكناً.2. قدم الرقص لغة بصرية, لغة الجسد التي يمكن من خلالها التعبير عن العواطف والمشاعر والمعاني التي لا يمكن قولها بالكلمات.واختتمت الدراسة بقائمة المصادر والمراجع . فضلاً عن الملخص باللغة الانكليزية.

The current study deals with Scenes of Dance in Degas's paintings, The research contains four chapters: The first chapter includes a presentation of the specific research problem with the following question: (What is thScenes of Dance in Degas's paintings?, and the need for it, the aim of the study lies in: Knowing Scenes of Dance in Degas's paintings .The study identifies the dance scenes in Degas paintings through the technical sources, including the information network for the period (1874-1898) in France, and the first chapter includes the definition of the most important terms. The second chapter includes the theoretical framework, which includes two subjects. The first research includes Expressive scenes of dancing in plastic art .The second research includes Stylistic experiment in Degas paintings , The chapter ended with theoretical framework indicators. The third chapter deals with the research procedures that deals with the research society, which includes (150) works of art. The research sample consists of (5) technical works. The study ended with the fourth chapter, which deals with the results and conclusions of the research, as well as recommendations and proposals, among the results of the research are :1. The artist embodies the bodies of the dancers as a subject of painting, and introduces the social reality that the dancer suffers physically.2.The relationship between painting and dance has taken an expressive path, where the beauty of dance and pain (social suffering) often goes hand in hand.The most important conclusions are:1.The artist (Degas) used the painting as part of the body dancer because the world is developing, and nothing stands still.2.Dance is an optical language, the body language through which expressive, emotions , feelings and meanings cannot be expressed in words.The study concludes with a list of sources and references. As well as a abstract in English.} }