TY - JOUR ID - TI - Poeticism between Theory and Practice الشعرية بين النظرية والممارسة AU - Ghani Fakhri Saleh Al Sharif غني فخري صالح الشريفي AU - Muslim malek Baer al – Asadi . مسلم مالك بعير الاسدي PY - 2019 VL - 43 IS - 88 SP - 143 EP - 155 JO - Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية SN - 02581086 27079312 AB - The first as the creation of the first creative text and his reputation in the horizons only began around him a cash movement received analysis and practice, but in return contributed to a reverse movement that came parallel with the first movement interested in the speech itself by studying how and foundations that will follow the critic in his work when trying to explore the text and discovery The sources of beauty and creativity in it and the discovery of the elements in which the meeting moved this language work from the language of their concern to connect to the language of creative aesthetic seeking art for himself, nothing else, but this view of the text product differed with the aging of time and change perception and the evolution of the system of knowledge and comes this study to try B The study deals with poeticism as a theory, while the second is concerned with poeticism through practice. In the third topic, the study was directed to study the most important conclusions that were taken and then concluded in it. The most important results of the research and the most important was the development of the knowledge system from its point of view of the poetry of the text after considering it as an innovative structure consisting of a number of linguistic elements that can be measured according to the elements of the continent, and a monetary approach that applies the mechanisms of text entirely. Then the list of sources and reference. 

ما ان وضع اول نص إبداعي وذاع صيته في الافاق حتى بدأت حوله حركة نقدية تلقفته تحليلا وممارسة، ولكنها في المقابل اسهمت بعد حين بحركة عكسية جاءت متوازية مع الحركة الاولى اهتمت بالخطاب نفسه بوساطة دراسة الكيفية والاسس التي سيتتبعها الناقد في عمله عند محاولته سبر اغوار النص واكتشاف مكامن الجمال والابداع فيه واكتشاف العناصر التي باجتماعها نقلت هذا العمل اللغوي من لغة همها التوصيل الى لغة ابداعية جمالية تبتغي الفن لنفسه لا لشيء آخر، ولكن هذه النظرة للنص المنتج اختلفت مع تقادم الزمن وتغير الادراك وتطور المنظومة المعرفية و تأتي هذه الدراسة لمحاولة بيان ماهيتها كنظرية واجراءاتها كممارسة في البحث الموسوم (الشعرية بين النظرية والممارسة) والتي جاءت بثلاثة مباحث: اهتم الاول بدراسة الشعرية كنظرية، واما المبحث الثاني فاهتم بالشعرية من خلال الممارسة، وفي المبحث الثالث كانت الدراسة متجهة لدراسة اهم المآخذ التي اخذت عليها ثم خاتمة بينا فيها اهم النتائج التي توصل اليها البحث وكان اهمها تطورت المنظومة المعرفية من وجهة نظرها لشعرية النص بعد ان نظرت إليه كبنية ابداعية متكونة من جملة من العناصر اللغوية التي بالإمكان قياسها وفق عناصر قارة، وبمنهج نقدي يطبق آلياته النصية بتمامها عليه. ثم قائمة المصادر والمراجع ER -