TY - JOUR ID - TI - The meanings letters in the verses of trust in the Holy Quran حروف المعاني ودلالاتها في آيات الأمانة في القرآن الكريم AU - م. م. مُنــى إبراهِيم عبيد حسين PY - 2020 VL - 26 IS - 106/ انساني SP - 281 EP - 302 JO - journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية SN - 18157467 27068536 AB - The methodology of my research required those letters and their significance in the verses of trust in the Holy Qur’an, as the concepts of the research titles were synergistic to be straight in the preliminary and the subjects, whereas the preliminary was in two aspects: I defined the concept of honesty as a language and a term, and in the second I showed the meaning of the letter language, terminology, and letters of meanings, devoted t the first Z to study prepositions in the verses of the Secretariat, which has shown the meanings of those letters as (to, Alaba, on, L traction, from) the second was in a statement denote conjunctions of them (or, then, ta, waw), And the third was held to denote a character question (Is), it is worth noting that the research did not address the letter of the second question (Humazah); for not they are received within the allocated study verses and was the fourth in a free indication and P condition firm of non - assertive conditional sentence, eat the last statement of the meanings of letters monument, and differences cuddle me in the composition of the Quranic texts within the context of the Quranic Qur'an, A. what conclusion showed the findings of the research, as proven search:-The letters do not have an independent connotation on their own, but rather they acquire this connotation by placing them between the names and the verbs in the sentence. -The functional meaning of the context was related to the meanings of the letters, which led to a difference in the noble Qur’anic interpretation.

اقتضت منهجية بحثي عن تلك الحروف ودلالتها في آيات الأمانة في القرآن الكريم، إذ تآزرت مفاهيم عنوانات البحث ليستقيم في تمهيد ومباحث، أمّا التَّمهيد فكان في جانبين: عرّفت في أوله بمفهوم الأمانة لغةً واصطلاحاً، وفي الثاني بينتُ دلالة الحرف لغةً واصطلاحًا وحروف المعاني، وخُصصت الأولى لدراسة حروف الجر في آيات الأمانة، فقد بينتُ فيها معاني تلك الحروف كـ(إلى، الباء، على، لام الجر، من) أما الثاني كان في بيان دلالة حروف العطف منها (أو، ثمّ، الفاء، الواو)، وانعقد الثالث لدلالة حرف الاستفهام (هل)، ومن الجدير بالإشارة إلى أن البحث لم يتناول حرف الاستفهام الثاني (الهمزة)؛ لعدم ورودها ضمن الآيات المخصصة للدراسة، وكان الرابع في دلالة حروف الشرط الجازمة وغير الجازمة والجملة الشرطية، وتناول الأخير بيان معاني حروف النصب، والاختلاف الدِّلالي في تركيب النصوص القرآنية ضمن السياق القرآني الكريم، أما الخاتمة فقد أظهرت النتائج التي توصل إليها البحث، إذ أثبت البحث:-أنَّ الحُروفَ ليسَ لهَا دَلالةٌ مُستَقلةٌ بِنفسِهَا، بَلْ إنَّها تَكتَسبُ هذهِ الدَّلالةُ منْ خِلالِ وَضْعَهَا بينَ الأسماءِ والأفعَالِ فِي النصوص القرآنية.-المعنى الوظيفي للسياق ارتبط بمعاني الحروف، مما أدى إلى اختلاف التفسير القرآني الكريم. ER -