TY - JOUR ID - TI - Jurisprudence movement in the city of Anbar until the end of the seventh century AH الحركة الفقهية في مدينة الأنبار حتى نهاية القرن السابع الهجري AU - Ahmed U. Jasim احمد عبيد جاسم AU - Mohammed U. Jasim محمد عبيد جاسم PY - 2020 VL - 11 IS - 43 SP - 407 EP - 474 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - The cities of Anbar, with its distinction of the origins of its origins, the depth of its history and the love of its abundant nature, as Ibn Battuta described it by saying, "Then I left from Baghdad, and then I went to the city of Anbar, then to Heet, then to Haditha, then to Annah, and this country is one of the best countries, the most fertile, and the path between them is a lot of architecture. In one of the markets we mentioned, we have not seen anything similar to the countries on the China River except this country. “God Almighty loved her with this saying, enlightening and abundant hearts with giving. It is from Anbar that the first of the Arabic calligraphy script, including the rest of the Arabs learn writing, is part of the great Iraq that says The historian Ibn al-Faqih (365 AH) in his family, "said some A. For consideration, the people of Iraq are the people of right minds, praiseworthy desires, balanced qualities and ingenuity in every industry, with the moderation of members, the leveling of mixtures and the tan of colors, which are the fairest and the most meaningful. Its men between them indulged the history of other and the Anbaric cities to which the percentage of flags were found according to the sequence of their education on the Euphrates: Anbar, Fallujah, Heet, Kabeesah Meal, Alus, Haditha, Anawah, and Rawa, and these cities are different in who are attributed to them from the flags, Anbar is the most famous and most notable of the imams, It was present Bani Abbas. And when we saw people about the position of these jurists busy, and their scientific position forgetting - as no scientific research has been written according to this subject before - we studied in this tagged research: (Jurisprudence movement in the city of Anbar until the end of the seventh century AH) their efforts that they presented to Islamic jurisprudence And their contribution to preserving this science and its development, and their most distinguished scientific position in terms of receiving, teaching, influencing and the effects they left, as a reminder of their manners, and to draw grandchildren's attention to the exploits of the ancestors, an invitation to conspire with them, and quoting the merits of their effects. It was devoted to the study of jurisprudence efforts in the first seven centuries, from the Islamic conquest to the end of the seventh Hijri channel, the century in which the occupation of Baghdad and then Anbar occurred, due to the atrophy of the jurisprudence movement in all countries after the Mongol occupation of Baghdad.

مدن الانبار مع تميزها بعراقة أصولها وعمق تاريخها وما حباها من طبيعة فياضة بالخير كما وصفها ابن بطوطة بقوله: "ثم رحلت من بغداد فوصلت إلى مدينة الأنبار ثم إلى هيت ثم إلى حديثة ثم الى عانه وهذه البلاد من أحسن البلاد واخصبها والطريق فيها بينهما كثيرة العمارة كان الماشي في سوق من الأسواق وقد ذكرنا إنا لم نر ما يشبه البلاد التي على نهر الصين إلاّ هذه البلاد"، فقد حبها الله تعالى مع هذا القول نيرة وقلوب فياضة بالعطاء فمن الأنبار أول من خط الحرف العربي ومنها تعلم سائر العرب الكتابة وهي جزء من العراق الكبير الذي يقول المؤرخ ابن الفقيه (ت365ه) في أهله "قال بعض أهل النظر أهل العراق هم أهل عقول صحيحة وشهوات محمودة وشمائل موزونة وبراعة في كل صناعة مع اعتدال الأعضاء واستواء الاخلاط وسمرة الألوان وهي أعدلها وأقصدها وهم الذين انضجتهم الأرحام فلم تخرجنهم بين أشقر وأصهب وأمهق ومغرب "وقد اشتهرت بعض مدنها أكثر من بعض فحظي بعضها بحفظ تراجم مشاهير رجالها بينهما انطمس تاريخ أخرى والمدن الأنبارية التي وجدت نسبة أعلام إليها هي بحسب تسلسل تربيتها على الفرات: الأنبار، والفلوجة وهيت وكبيسة وجبة وآلوس وحديثة وعانة وراوه وهذه المدن متفاوتة في من ينسب إليها من الأعلام فالأنبار أشهرها وأكثرها عددا من الائمة ولا غرو فإنها كانت حاضرة بني العباس. ولما رأينا الناس عن مكانة هؤلاء الفقهاء منشغلين، ولمكانتهم العلمية ناسين، - إذ لم يكتب حسب علمنا عن هذا الموضوع بحث علمي من قبل- درسنا في هذا البحث الموسوم: (الحركة الفقهية في مدينة الأنبار حتى نهاية القرن السابع الهجري) جهودهم التي قدموها للفقه الإسلامي، وإسهامهم في حفظ هذا العلم وتطوره، وأبرز مكانتهم العلمية المتميزة، من حيث التلقي والتعليم والتأثير والآثار التي خلفوها، تذكيرا بمناقبهم، وللفت نظر الأحفاد إلى مآثر الأجداد، دعوة للتأسي بهم، واقتباس المحاسن من آثارهم. وقد خصصته لدراسة الجهود الفقهية في القرون السبعة الأولى، ابتداء من الفتح الإسلامي وحتى نهاية القن الهجري السابع، وهو القرن الذي وقع فيه احتلال بغداد ومن ثم الأنبار، وذلك لضمور الحركة الفقهية في البلاد كافة بعد احتلال المغول لبغداد. ER -