TY - JOUR ID - TI - Criticism Trajectory of Fiction at the Beginning of Renaissance ١٨٧٠-١٩٣٧ مسارات الحركة النقدية للأعمال القصصية في بداية النهضة الأدبية ١٨٧٠م -١٩٣٧م AU - Juhayna Omar Anis Al hateeb- . جهينة عمر انيس خطيب PY - 2019 VL - 6 IS - 11-12 SP - 458 EP - 496 JO - TASLEEM JOURNAL مجلة تسليم SN - 24139173 25213954 AB - The current study tries to discuss an important issue , Criticism Trajectory of Fiction at the Beginning of Renaissance ۱۹۳۷ - ۱۸۷۰ , such a period , for the novels scholars , is the year of Egypt and Levant novel emergence . Then there is an investigation into the criticism of the contemporary Arab literature through tracing the interest of the scholars in such concern . Moreover , the study consists of a bibliographical account for the criticism movement in the different publications in Egypt and Levant . Though difficult , such a step is very interesting to read and analyze old papers in this field . Therefore , the current study seeks to answer the following questions : What do the critics think of the fiction ? What is the contribution of these products to literature ? First , I will focus on the role of Journals in criticism movement and have the following subjects : Language and style / Dialogue language . The critical vision of the novelists . Foreign culture affects the critics in Arabic Journals . Historical novels / Novelist ' s position for history . The integration of genres . The ethical goal in criticizing fiction . Between Maqama and novel in criticizing Issa bin Hisham . Criticism as a Concept . The development of literature as a concept . Criticizing literature genres ; the novel , play and story . Egyptian Literature - Evaluating the development of criticism movement from the late of ninth - tenth century to the beginning of the twentieth century

تحاول هذه الدراسة إلقاء الضوء على موضوع في غاية من الأهمية ، وهو نقد الأعمال القصصية في المدة الممتدة من أواخر القرن التاسع عشر وبدايات القرن العشرين ، وتحديدا ۱۸۷۰ م - ۱۹۳۷ م ، فقد اصطلح دارسو الرواية على أن عام ۱۸۷۰ يمثل نشأة الرواية في مصر وبلاد الشام . وتبلغ أهمية هذا البحث في رصده البدايات النقديّة للأدب العربي الحديث ، فعالج اهتمامات النقاد في ذلك الوقت ، ومعاييرهم في نقدهم للعمل القصصي . فشمل البحث رصدا ببليوجرافيا للنشاط النقدي القصصي المتناثر في الدوريات المختلفة في مصر وبلاد الشام . وبقدر ما في هذه الخطوة من صعوبة وجهد كبيرين ، بقدر ما تبعث على الشعور بالمتعة عند تصفح أوراق مضى عليها ليس أقل من قرن من الزمان . ومن هنا حاول البحث الإجابة عن الأسئلة الآتية ، ماذا شغل نقادنا في نقدهم للأعمال القصصيّة ؟ ، وما مدى إسهام هذه الأعمال النقديّة في دفع الأدب إلى مسارات متقدمة وانفتاح ثقافي منشود . بداية ، سأقف على إسهام الدوريات في العملية النقديّة ، ثمّ سأقف عند هذه الأعمال ، بتقسيم البحث إلى محاور برزت أكثر من غيرها في الحركة النقديّة آنذاك ، وسأبني بحثي على محاور في النقد العام والنقد التطبيقي ، فقد يشمل بحثي المحاور الآتية : ١ - اللغة والأسلوب / لغة الحوار في المسرحية ٢ - الرؤية النقدية في مقدمات الروائيين لرواياتهم / الروائي ناقدا3-مؤثرات الثقافة الأجنبية في منبر النقد في الدوريات العربية في نقدهم للأعمال القصصية 4 - تداخل الأجناس الأدبية /5- المصطلح الأدبي والتداخل الجنسوي 6 - الهدف الأخلاقي في نقد الأعمال القصصيّة ۷ - ما بين المقامة والرواية في نقد حديث عيسى بن هشام ۸ - مفهوم النقد و 9-تطور مفهوم الأدب ۱۰ - نقد الأجناس الأدبية كمفاهيم ، الرواية ، المسرحية ، القصّة 11 - الأدب المصري - تقييم تطور الحركة النقدية في المدة الممتدة من أواخر القرن التاسع عشر وبدايات القرن العشرين ER -