TY - JOUR ID - TI - Optical Reflections of the Theatrical Techniques and Their Impact on the Shows of Children's Theater الانعكاسات البصرية للتقنيات المسرحية وأثرها في عروض مسرح الطفل AU - Mayada Majid Amin Al-Baglan ميادة مجيد أمين الباجلان AU - Muhammad Kazem Hashem Al-Shammari محمد كاظم هاشم الشمري PY - 2020 VL - 27 IS - 2 SP - 492 EP - 512 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - Children theater is a moral and educational value system that seeks to stimulate the child's interest through focusing on influential factors that work to attract and influence the child taking into account the behavioral and cognitive aspect of the child as a recipient and a small critic differs from the public or theatrical recipient. In terms of behavior and completeness of personality, visual reflections are considered as theatrical techniques not only represent color but a thought dealing with the logic of things in conjuring them on stage with the enhancement of the dramatic position effectively through attraction and communication. In order to make the child to follow the play we focus on the visual reflections that draw his/her attention. The child as a recipient does not seek to hear only, but to see, understand and search often, so we focus on the theatrical optics as elements scenography motion monolithic make him a vigilant follower. This research attempts to highlight the tools of expression, but in new formulations emphasize the design work, which in turn will establish the visual elements that are the basis of visual attraction to achieve social interaction and entertainment in the child.

مسرح الطفل هو منظومة قيمية أخلاقية تربوية يسعى القائمين عليه إلى إثارة اهتمام الطفل وتشويقه من خلال التركيز على العوامل المؤثرة التي تعمل على جذبه والتأثير عليه مع مراعاة الجانب السلوكي والإدراكي لديه , فالطفل كمتلقي وناقد صغير يختلف ميوله عن المتلقي العام او المسرحي , من حيث السلوك وإكتمال الشخصية , وتعتبر الانعكاسات المرئية كتقنيات مسرحية لاتتمثل باللون فحسب بل هي فكر تتعامل مع منطق الأشياء في استحضارها على خشبة المسرح مع تعزيز الموقف الدرامي بفاعلية كبيرة من خلال الجذب والتواصل, ولكي يبقى الطفل متابعا للعرض المسرحي علينا التركيز على الانعكاسات البصرية التي نحاول بها جذب اهتمامه وإثارة انتباهه, فهــو كمتلقي لايسعى لأن يسمع فقط بل ليرى ويتفهم ويبحث في كثير من الأحيان, لذلك ركزنا على البصريات المسرحية كعناصر سينوغرافية ذات حركة مستمرة متآلفه تجعل منه متابعاً يقظاً, ويحاول هذا البحث ان يبرز ادوات التعبير ولكن في صياغات جديدة تؤكد على الأعمال التصميمية والتي بدورها سوف تؤسس للعناصر البصرية التي تعتبر أساس الجذب البصري لتحقيق التفاعل الاجتماعي والترفيهي لدى الطفل. ER -