TY - JOUR ID - TI - The Narrative Vision in Ghada As-Samman’s “Ainaki Qadari” Anthology of Short Stories الرؤية السردية في مجموعة (عيناك قدري) القصصية القصيرة لغادة السمان AU - Reem Mohammad Taib Al-Hafozi ريم محمد طيب الحفوظي PY - 2019 VL - 26 IS - 3 SP - 104 EP - 126 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - The narration is the basis of the narrative work and the focus of creativity. It transmits an incident from its image to a linguistic image. It is the art of shaping the incident in a literary style. It is a study of the relations between the story and its presentation with its analytical tools and vision.The short story is a literary art that has its roots in our Arab literature, but it flourished in the last century influenced by Western literature. The story combines its special expressive characteristics with the most important characteristics of poetry and novel. It draws on poetry, its intensification and its inspirational language and draws from the novel its approach to reality and the nomination of human relations. She focused her attention on analyzing the content without observing the elements of the artistic construction of the literary effect. This choice is to address the structure of the form because it deals with all parts of the text and the representation of Ghada As-Samman as a pioneer in feminist writings represented by (Ainaki Qadari). The study has dealt with the text of fiction, taking the advantage of the theories and possibilities of multiple approaches, and the basis of this study is the anthology of stories (Ainaki Qadari) as a source to support the research

القصة القصيرة فن أدبي له جذوره في أدبنا العربي، لكنه ازدهر في القرن المنصرم متأثرا بالأدب الغربي، والقصة تجمع بمواصفاتها التعبيرية الخاصة أهم خصائص الشعر والرواية، اذ تستعير من الشعر ايجازه وتكثيفه ولغته الايحائية وتستعير من الرواية مقاربتها للواقع وتواشيح العلاقات الانسانية، ان معظم الدراسات النقدية ركزت اهتمامها على تحليل المضمون دون العناية بعناصر البناء الفني للأثر الأدبي لهذا وقع الاختيار على معالجة بناء الشكل لانه يتناول كل اجزاء النص ولما تمثله غادة السمان من مرحلة رائدة في الكتابة النسوية جرى اختيار السرد في مجموعة (عيناكِ قدري) إنموذجا لدراستي، لقد تعاملت الدراسة مع النص القصصي مستفيدة من نظريات وامكانيات مناهج متعددة والمرتكز الاساس لهذه الدراسة المجموعة القصصية (عيناكِ قدري) ومصادر معتمدة في البحث تلك التي تعني بنظريات السرد الحديثة وقد استفدت في دراستي هذه من تقسيمات (مون بويون) للرؤية من الخلف والرؤية المصاحبة والرؤية الخارجية. وإن أي بحث اكاديمي لايدعي الوصول إلى الكمال، فما كان من تقصير فمرده على الباحثة لتوخي العلل والاقتراب من الهدف العلمي المرجو والكمال لله وحده. ER -