@Article{, title={Maxim: usually the Court and its applications in the jurisprudence of marriage القاعدة الفقهية : العادة محكمة وتطبيقاتها في فقه الزواج}, author={abdulla jasim kreedy عبدالله جاسم كريدي}, journal={Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية}, volume={}, number={44}, pages={317-367}, year={2010}, abstract={The Rules of jurisprudential resource fertile ground for scholars and muftis, and researchers because they generate their Queen jurisprudence, by connecting the doctrinal issues varied with the various sections of the rules of gathering Stadtha, combining them, making it easy for Alambtda as well as ending the flag collection counterpart to his counterpart, and the instance to higher than 0The great scholar Abdul Rahman bin Nasser al-Saadi, "one of the beauties of Sharia and its perfection, beauty and Jellalha that its provisions fundamentalism and Alfruaah, and acts of worship and transactions, and affairs in all, its origins, rules, regulate its provisions, combining Mtafrqatha, and spread its branches, and returning them to their assets, they are based on wisdom and goodness and guidance and mercy and goodness, justice, and denied the antibodies that 000 and hence the knowledge of mosques Terms and Vorgaha of the most important science and the most and the greatest benefit 000 Not surprisingly, the assets and the rules of science is like the foundation of the structure, and assets of the trees, not the stability of her only, and assets built by the branches, and branches bend and strengthened asset, and the rules and assets prove science and development of strength and grown steadily, and sockets, called the asset, and it gets the Criterion among the issues that often suspect "0And for the collection of these various benefits you choose to write in (jurisprudence) Mentkie the rule: usually the Court, to elucidate their applications through the study of jurisprudence from the door of the marriage in the books of Islamic jurisprudence, asking God to guide and help

تعد القواعد الفقهية موردا خصبا للعلماء والمفتين ، والباحثين لانها تولد عندهم الملكة الفقهية ، من خلال ربط المسائل الفقهية المتنوعة ذات الابواب المختلفة بقواعد تجمع شتاتها ، وتؤلف بينها ، مما يسهل على المبتدي فضلا عن المنتهي في العلم جمع النظير الى نظيره ، والمثيل الى مثيله0قال العلامة عبد الرحمن بن ناصر السعدي: " من محاسن الشريعة وكمالها وجمالها وجلالها أن احكامها الاصولية والفروعية ، والعبادات والمعاملات ، وامورها كلها ، لها اصول وقواعد ، تضبط احكامها ، وتجمع متفرقاتها، وتنشر فروعها ، وتردها الى اصولها ، فهي مبنية على الحكمة والصلاح والهدى والرحمة والخير والعدل ونفي اضداد ذلك ... وعليه فان معرفة جوامع الاحكام وفوارقها من اهم العلوم واكثرها واعظمها نفعا...ولا غرو فان الاصول والقواعد للعلوم بمنزلة الاساس للبنيان ، والاصول للاشجار ، لا ثبات لها الا بها ، والاصول تبنى عليها الفروع ، والفروع تثبت وتتقوى بالاصول ، وبالقواعد والاصول يثبت العلم ويقوى وينمى نماء مطردا ، وبها تعرف مآخذ الاصول ، وبها يحصل الفرقان بين المسائل التي تشتبه كثيرا " .ولأجل تحصيل هذه الفوائد المتنوعة اخترت الكتابة في (القواعد الفقهية ) منتقيا بها قاعدة : العادة مُحَكَّمة ، لاستجلاء تطبيقاتها الفقهية من خلال دراسة باب الزواج في كتب الفقه الاسلامي ، سائلا الله التوفيق والسداد} }