TY - JOUR ID - TI - Using Cohen Sutherland Line Clipping Algorithm to Generate 3D Models from 2D Drawings أستخدام خوارزمية قطع المستقيمات كوهين- سذرلاند لتوليد نماذج ثلاثية الابعاد من رسومات ثنائية الابعاد AU - Marah M. Taha مرح محمد طه حسن PY - 2020 VL - 14 IS - 1 SP - 39 EP - 49 JO - AL-Rafidain Journal of Computer Sciences and Mathematics مجلة الرافدين لعلوم الحاسوب والرياضيات SN - 48161815 23117990 AB - This paper provides an efficient algorithm to generate three dimensional objects from simple uncomplicated 2D environment, lead to reduce processor effort, limit of using complex mathematical operations. Most of the previous researches used the idea of drawing by vanishing point to generate 3D objects from 2D environment, But the algorithm designed in this paper provides an idea of how to draw three-dimensional shapes from two-dimensional drawings when applying Cohen Sutherland Line clipping algorithm, so that a basic two-dimensional shape is inserted from a set of points connected with each other must be within vision borders with a vanishing point outside of vision that is connected with all points of basic shape to consist a group of lines with partial intersections. So that any point has specific limited vision border which represents one of its coordinates of depth vertex, finally 3d object is generated when all clipping processes are completed to obtain other coordinates for all points.

يقدم هذا البحث خوارزمية فعالة لتوليد نماذج ثلاثية الابعاد من بيئة ثنائية الابعاد بسيطة غير معقدة, يؤدي الى تقليل جهد المعالج والحد من استخدام العمليات الرياضية المركبة. استخدمت معظم الأبحاث السابقة فكرة الرسم بنقطة التلاشي لإنشاء كائنات ثلاثي الأبعاد من بيئة ثنائية الأبعاد ، لكن الخوارزمية المصممة في هذا البحث تقدم فكرة عن كيفية رسم أشكال ثلاثية الأبعاد من رسومات ثنائية الأبعاد عند تطبيق خوارزمية كوهين لقطع المستقيمات (Cohen- Sutherland Line Clipping Algorithm). يتم ادخال الشكل الاساسي الثنائي الابعاد من مجموعة نقاط متصلة مع بعضها البعض ضمن حدود الرؤيا مع نقطة تلاشي تكون خارج حدود الرؤيا تتصل بكل نقاط الشكل الاساسي لتشكل مجموعة من المستقيمات ذات قطع جزئي (Partial Intersection), بحيث كل نقطة ادخال تمتلك حد رؤيا معين والذي يمثل احد احداثياتها لنقطة العمق, في النهاية يتم إنشاء كائن ثلاثي الأبعاد بعد اكتمال جميع عمليات القطع عند الحصول على الاحداثيات الاخرى لكل النقاط. ER -