TY - JOUR ID - TI - Explanations of the elements of the narrative discourse in the sermon 182 Nahj - Al - balaghat تجليات عناصر الخطاب السردي في الخطبة 182 من نهج البلاغة AU - Soodeh. Moradiyan سوده مراديان AU - Mohammad. janatifar محمد جنتي فر AU - Mohammad. hasan. masoomi محمد حسن معصومي PY - 2019 VL - 2 IS - 54 SP - 355 EP - 368 JO - The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة SN - 19976208 26644355 AB - Abstract:-The Nahj Al-Balaghat is a source of generosity and light from the teachings of Ali Ibn Abi Talib (AS), from whom all people will be inspired. The text of Nahj al-Balaghat's miraculousness - in its scientific, literary and literary faculties - is a reflection of the philosophical, religious and monetary consciousness. Perhaps what distinguishes its presence is the quality of the questions it raises as an eternal literary and artistic reference. Thus, it remains a Samaritan presence echoed in our midst not by religious or moral motivation as it comes to mind, but as the miraculous text that was made from the Arab mindset a nation that carries it to all humanity. Therefore, it was natural that concerned interested, trying to understand and interpret and knowledge of his experiences and explore his aesthetic potential miraculous. The scholars of literature divided discourse or form into three main axes: narrative vision, formula, and narrative time. This research, which derives its origins from narratives, is used to study these rhetorical levels, revealing the narrative model, which increases the quality of the text by means of studying the impact of these levels in four main aspects of the text, Namely, the rhythmic aspect, the temporal aspect, the personal aspect, and the temporal aspect; and by presenting an applied study, analyzing the 182 discourse and the approach we adopted in this article is the analytical descriptive approach.Key Words:- Narration , Nahj al - Balagha, sermon 182 , Speech.

الملخّص:-إنَّ نهج البلاغة منبعٌ سخي و نورٌ من تعاليم علي بن أبي طالب a يستلهم منه الناس جميعاً. تشكل نصية نهج البلاغة الإعجازية- بكلياتها العلمية والغيبية والأدبية- حضوراً دلالياً في الوعي الفلسفي والديني والنقدي، ولعل ما يميز حضورها هذا هو نوعية الأسئلة التي تثيرها بوصفها مرجعية أدبية وفنية خالدة الأمر الذي يجعلها خاضعة دوماً لجدلية المقاربة والمدارسة. وبذلك يظل حضوراً سرمدياً يتردد صداه في دواخلنا ليس بدافع ديني أو أخلاقي كما يتبادر إلى الذهن، وإنما بوصفه النص المعجز الذي صنع من الذهنية العربية أمة تحمله إلى الإنسانية قاطبة. لذلك كان من الطبيعي أن يعنى المهتمون به، محاولين فهمه وتفسيره ومعرفة خباياه واستكشاف مقدراته الجمالية الإعجازية. كان علماء الأدب قسّموا الخطابَ أو الشكل إلى ثلاثة محاور رئيسي وهي: الرؤية السردية، والصيغة، والزمن السردي. و قد جاء هذا البحث، الذي يستمدّ أصوله من علم السرد؛ لدراسة هذه المستويات الخطابية، كاشفاً عن ذلك الأنموذج السردي، الذط يرفع من جودة النص الأسلوبية و الأدائية، من خلال دراسة الأثر الذي تتركه هذه المستويات، في أربعة جوانب رئيسةٍ للنصّ، ألا و هي: الجانب الإيقاعي، والجانب الحدثي، والجانب الشخصاني، والجانب الزمني؛ ومن خلال تقديم دراسةٍ تطبيقية، بتحليل خطبة 182 خطابياً و المنهج الذي اعتمدناه في هذه المقالة هو المنهج الوصفيّ التحليليّ..الكلمات المفتاحية: السرد - نهج البلاغة - خطبة 182- الخطاب. ER -