TY - JOUR ID - TI - رؤية النبي محمد صلى الله عليه وسلم بعد مماته عند ابن أبي جمرة الأندلسي(ت699هـ) في كتابه بهجة النفوس دراسة فكرية مقارنة AU - Khaled A. Ubaid خالد عامر عبيد الشويخ AU - Sarmad H. Mawlod سرمد حامد مولود PY - 2020 VL - 11 IS - 44 SP - 545 EP - 590 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - The research focuses with the question of seeing the Prophet Muhammad (peace be upon him) after his death in the world before the Day of Resurrection, and it is one of the issues that Muslim scholars have dealt with in their research and investigation, and the research aims to do so : Throughout his analysis, the researcher followed the descriptive approach by highlighting, through legal texts and scholarly inferences, Ibn Abi Jamra Al-Andalusi's views (Bahjat Al Noufus) and addressed other students ' viewpoints, their similarities and the right ones. Total results included the possibilities mentioned by the vision of the Prophet after his death either through the vision of a dream or when he thinks about it, with his vision (peace be on him) in a dream there was no dispute between scientists but there was a conflict in the reality of that vision and he described it. The vision (peace be upon him) was not a conflict in a dream.

يتناول البحث مسالة رؤية النبي محمد صلى الله عليه وسلم بعد مماته في عالم الدنيا قبل يوم القيامة، وهي من المسائل التي تناولها العلماء المسلمين بالبحث والتحقيق، ويهدف البحث إلى: تأصيل تلك المسالة وما يتعلق بها، عن طريق النصوص الشرعية واستدلالات العلماء، واعتمد الباحث في دراسته المنهج الوصفي، مع تسليط الضوء على آراء ابن أبي جمرة الأندلسي في كتابه بهجة النفوس، وعرض آراء العلماء الآخرين ومقارنتها وبيان الراجح منها. ومن مجمل النتائج: الاحتمالات الواردة في رؤية النبي محمد صلى الله عليه وسلم بعد مماته، إما تكون عن طريق الرؤيا في المنام، أو رؤيته في حال اليقظة -عند من يعتقد ذلك-، ورؤيته محمد صلى الله عليه وسلم في المنام لا خلاف بين العلماء في وقوعها، وإنما وقع الخلاف في حقيقة تلك الرؤية وصفتها، وكذلك رؤيته محمد صلى الله عليه وسلم في اليقظة. ER -