TY - JOUR ID - TI - The Rule of No deniable in Matters of Disagreement and its Jurisprudential Applications(Applied Descriptive Study) قاعدة لا إنكار في مسائل الخلاف وتطبيقاتها الفقهية (دراسة وصفية تطبيقية) AU - Dr. Tarig Osman Ali Mansour د. طارق عثمان علي منصور1 PY - 2019 VL - 11 IS - 1/42 SP - 30 EP - 60 JO - JOURNAL OF HISTORICAL & CULTURAL STUDIES an academic magazin مجلة الدراسات التاريخية والحضارية SN - 20231116 88192663 AB - The rules of fundamentalism and jurisprudence are the whole governing the jurisprudence of particles, and take into account in the formulation of brevity and comprehensiveness, including those rules of the undeniable rule in matters of dispute, which is concerned with the statement of disagreement considered and not considered, and the status of the officer for each type. This study aims at the following: Definition of the rule: (There is no denial in the issues of disagreement.); Indication of sections of the dispute in terms of consideration and lack thereof; Warning of the difference leading to conflict and discord; Highlighting the reasons that led to the difference in the branches; (Considered and not considered). The study followed the applied inductive descriptive approach. The study reached several results, the most important of which are: This rule is a fundamentalist jurisprudential rule showing the officer who distinguishes between the disagreement considered and the disagreement; or contrary to the consensus and peremptory texts prove and significance; that in each of the different issues where the most likely and likely, Vsagh say the most likely diligent injury and the owner of the say likely diligent Vtak;; and if he made a mistake he has a reward Ijtihad and sin is hedged in the world and the hereafter; it was not the dispute of the imams of the jurists issued by the passion, but it is a dispute has its logical reasons mentioned in the folds of this research; to get people to one opinion and believe the invalidity of other opinions in it from the mistreatment and hyperbole that the law. The study recommends the following: The state should issue laws according to which those who were not diligent people, may not penetrate the fever, and may not be approved, and scholars and guidance should be mistaken, and is a sinner accountable for his negligence; followers of doctrines do not intolerance and believe the perfection of imams Others and non-rivalry in them; must be revered scholars of the nation and its jurists without excessive and inattentive.

تعد القواعد الأصولية والفقهية بمثابة الكليات الضابطة لفقه الجزئيات ، ويراعى في صياغتها الإيجاز والشمول ، ومن ضمن تلك القواعد الجامعة ، قاعدة لا إنكار في مسائل الخلاف ، والتي تعنى ببيان الخلاف المعتبر وغير المعتبر ، ووضع الضابط لكل نوع. تهدف هذه الدراسة إلى الآتي : التعريف بقاعدة : (لا إنكار في مسائل الخلاف.) ؛ بيان أقسام الخلاف من حيث الاعتبار وعدمه ؛التحذير من الاختلاف المؤدي إلى النزاع والشقاق ؛إبراز الأسباب التي أدت إلى الاختلاف في الفروع ؛ ذكر أمثلة فقهية تطبيقية لنوعي الخلاف: (المعتبر وغير المعتبر). اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الاستقرائي التطبيقي كمنهج عام لمعالجة موضوعات الدراسة. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: تعتبر هذه القاعدة قاعدة أصولية فقهية تبين الضابط الذي يمايز ما بين الخلاف المعتبر والخلاف غير المعتبر؛ إن الخلاف المعتبر هو الصادر ممن هو أهلٌ للاجتهاد ،والذي يستند إلى أسباب الخلاف التي ذكرها العلماء؛ وأما الخلاف غير المعتبر فهو ذلكم الخلاف الصادر عن غير أهل الاجتهاد، أو خالف الإجماع والنصوص القطعية الثبوت والدلالة ؛ إنَّ في كل مسألة من المسائل المختلف فيها راجح ومرجوح، فصاحب القول الراجح اجتهد فأصاب وصاحب القول المرجوح اجتهد فأخطأ ؛ ؛ من اجتهد َ ــ والحال أنه من أهل الاجتهاد ـــ فأصاب فله أجران ( أجر الاجتهاد وأجر الصواب) ، وإن أخطأ فله أجر الاجتهاد والِإثم محطوط عنه في الدنيا والآخرة؛ لم يكن خلاف الأئمة الفقهاء صادر عن هوى وإنما هو خلاف له أسبابه المنطقية التي ذكرت في ثنايا هذا البحث ؛ إن حمل الناس على رأي واحد واعتقاد بطلان الآراء الأخرى فيه من الشطط والغلو الذي تأباه الشريعة. توصي الدراسة بالآتي : على الدولة إصدار قوانين تؤكد بموجبه بأن من لم يكن من أَهل الاجتهاد، لا يجوز له اختراق الحمى، ولا يجوز إِقراره، ويجب على أهل العلم والهدى تخطئته، وهو آثم محاسب على تفريطه ؛ على أتباع المذاهب الفقهية عدم التعصب واعتقاد كمال الأئمة الآخرين وعدم الوقيعة فيهم ؛ وجوب توقير علماء الأمة و فقهائها من غير إفراط ولا تفريط. ER -