@Article{, title={Weak Arguments According to Abu Hanifa الحجج الضعيفة في مفهوم الإمام أبي حنيفة رحمه الله}, author={Assist.Lect. Noor Abdulkareem Mukhlif Salih م.م. نور عبد الكريم مخلف}, journal={JOURNAL OF HISTORICAL & CULTURAL STUDIES an academic magazin مجلة الدراسات التاريخية والحضارية}, volume={11}, number={1/42}, pages={316-342}, year={2019}, abstract={Weak arguments mean the evidence that was not taken by Abu Hanifa in his provisions of the Islamic Shari'ah. The current study is about these weak arguments and the factors that made Abu Hanifa consider them to be weak. This study supports his viewpoints, God rest his soul and to refute those who said that he left our Prophet’s Hadith ((Peace be upon Him) in his provisions and resorted to analogy and opinions. But, this inductive study proves the opposite. This study is divided into: introduction where the researcher explains the methodology of the study, and two sections in addition to conclusions. This study concludes that:Firstly, due to his glorification of Sunna, he Introduced the Quranic text on analogy but in certain places he did the opposite. Secondly, the weak arguments according to Abu Hanifa are:1-Single opinions in front of the Holy Quran.2-Analogy in front of the Quranic text, whether they are definitive or speculative. He does not introduce opinions on the Quranic text. This refutes those who say he does. 3-The argument of the Prophet’s companion (peace be upon them) is weak if it is against the definitive Quranic text or against another companion’s opinion. Also, it is weak when the companion does not do what he argues about. 4-What the people of Madina do is not considered an evidence if it stands on no evidence. 5-The situation is used to support the provisions not to refute them. 6-The speech is considered weak argument because:-Most of the Quranic provision texts were for certain specific limitations and situations. But, they remained applicable even after these situations were over. -There is nothing in Arabic that limits the provision to a certain limitation, situation, description, or an aim.-The intentions of the society cannot be grasped on the contrary of the people’. God bless our Prophet Muhammad

ملخص بحث الحجج الضعيفة في نظر أبي حنيفة ،والمقصود بالحجج الضعيفة الأدلة التي لم يتخذها أبو حنيفة دليلاً يستدل به على الأحكام الشرعية ،فالدراسة كانت حول هذه الحجج والأسباب التي جعلت من أبي حنيفة يضعفها ، كما كانت مصدر للدفاع عنه رحمه الله ، فقد زعم الزاعمون أنه ترك حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم لأجل القياس والرأي ،وعند البحث تبين خلاف ذلك ، هذا وأن الدراسة كانت استقرائية كما أنها اقتضت أن تقسم إلى مقدمة بينت فيها منهجيتي في كتابة البحث ، ومبحثين ،كل مبحث يحتوي عدة مطالب وخاتمة بينت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها وكان من ضمن ما توصلت إليه :أولا: إن أبا حنيفة لم يعرض السنة على القران الكريم كي يطرح بالسنة كونها سنة، بل لتعظيمه للسنة قدم النص على القياس وإن كان مرسلاً، لكنه أخرها في مواضع لأسباب ترجح عنده أنها في هذه المواضع لا تقوى لأن تكون ناسخة، بناءً على القواعد التي قعدها.ثانياً: : الحجج الضعيفة في نظر أبي حنيفة تتمثل ب:1-خبر الآحاد في مقابل عام القران.2-القياس في مقابل النصوص، سواء أكانت قطعية أم ظنية، لا يقدم أبو حنيفة الرأي على النص، وهذا بخلاف مشتهر عنه من تقديمه الرأي على النصوص.3-قول الصحابي حجة ضعيفة في حال خالف النصوص القطعية، وفي حال مخالفته لصحابي آخر، مالم يكن مما لا مجال للرأي فيه فإنه هنا حجة قوية، كما أنه حجة ضعيفة إذا ما خالف قول الصاحب عمله.4-عمل أهل المدينة حجة ضعيفة في نظره في حال عدم ورود نص يدل على حكم ذلك العمل، أو أن يأتي نص ويكون محتملاً للتأويل وقد ترجح عند أهل المدينة تأويل دون الآخر وترجح عندهم التأويل الآخر للقرائن. .5-استصحاب الحال في إثبات الأحكام لا دفعها.6-دليل الخطاب حجة ضعيفة عنده للأسباب التالية:أ‌-إن كثيرًا من النصوص قيدت بقيود لم ينتفِ حكمها حين انتفى القيد.ب‌- ليس مطرداً في العربية تقييد الحكم بوصف أو شرط أو غاية أو عدد يدل على اثبات الحكم عند وجوده ونفيه عند انتفاءه.ت‌- مقاصد الشارع لا يمكن الإحاطة بها بخلاف مقاصد البشر فإنه يمكن الإحاطة بهاوصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم} }