TY - JOUR ID - TI - ''Majalis Al-Wa'dh'' (Gatherings of Moralized Admonitions) for Mohammad Taqi bin Hussein Ali Al-Harawi Al-Asfahani Al-Ha'iri (1217-1299 A.H.) مجالس المواعظ تأليف: محمد تقي بن حسين علي الهروي الأصفهاني الحائري (1217-1299هـ) AU - PY - 2020 VL - 7 IS - 1،2 SP - 571 EP - 640 JO - KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء SN - 23125489 24103292 AB - Mohammad Taqi bin Hussein Ali Al-Harawi Al-Ha'iri is considered a distinguished figure and instructor of Hawza of Holy Karbala in the 13th. century. He is a graduate of Hawzas of Asfahan, Najaf, and Karbala. He made use of all these hawzas and their famous figures and scholars. He spent most of his life writing, rectifying, and verifying impressively and memorably in various Islamic fields like: jurisprudence, usul, reporting and documenting Hadith, theology, and exegesis of Quran and Hadith. Among these workings is his ''Majalis Al-Wa'dh'' (Gatherings of Moralized Admonitions) Monograph that critically explains and interprets Quran Ayahs. This monograph includes fourteen gatherings advise, exhort, preach, and induce cautiously people to commit to morals and good deeds and encourage them to have virtues and moralities. At the beginning of each gathering, Al-Ha'iri starts with an ayah from Quran; followed by its exegesis, due to reported Hadiths chained to Ahlul-Bait (The Prophet's Pure Family); other expositions by Ahlul-Bait are also stated; some other chronicles of well-remembered events with definitive goals, and then concluded with the killing event of Imam Al-Hussein. This rectifying and verifying depends on the version of the library of ''The Center for the Great Islamic Encyclopedia'', under no. 1565.

يعد محمد تقي بن حسين علي الهروي الحائري من أعلام ومدرّسي حوزة کربلاء المقدّسة في القرن الثالث عشر . وهو أيضًا من خرّيجِي حوزاتِ أصفهان ، والنجف ، وکربلاء ؛ اذ استفادَ في کلٍ هذه الحوزات من علمائِها و مشاهيرِها ، وجعل کثيرًا من عمره في التَّحقيقِ والتأليفِ ، حتی عُد من العلماء المكثرين في التأليفِ في القرنِ الثالث عشر . وتتضمن مؤلّفاته مختلفَ العلومِ الإسلامية ، مثل : الفقه ، والأصول ، والرجال ، والکلام ، لکنّه اهتم كثيرا بتفسير القرآن والحديث ، فترک خلفه تفاسير للكثير من سورِ القرآن ، وتفسيرا للقرآن کاملًا . فمن هذه المؤلّفاتِ رسالَتُهُ الموسومةُ بـ«مجالس المواعظ» ؛ حيثُ فَسَّرَ فيها آياتٍ من القرآن الکريم . وهذه الرسالةُ مشتملةٌ علی أربعة عشر مجلسًا ليوقظ النائمين بمواعظَ کافيةٍ ، ونصائحَ شافيةٍ ، وفضائلَ مجليةٍ ، ومراث مبکيةٍ ؛ تذکرةً لنفسِهِ ، ولمن أرادَ أن يتّعظَ . ويذکُرُ في بدايَةِ کلِّ مجلس آيةً من المصحف الشريف ، ويفسّرُهُا . فمنهجُهُ في التفسيرِ منهج روائيّ يستند في مواردَ مختلفةٍ إلی الأحاديث الصادرة عن أئمّة أهل البيت عليهم السلام. وکذلک اهتمّ في تفسيرِهِ بذکر التأويلاتِ الّتي ذکرها أهلُ بيتِ العصمَةِ عليهم السلام . وذکر بعدَ تفسير الآياتِ رواياتٍ في وَعظِ المؤمنين مرتبطة بالآيةِ الّتي طرحها . وفي نهاية بعضِ المجالس يشيرُ إلی مُصابِ الحسين بن علي عليهما السلام ، کما هو دأبُ المجالس والمواعظِ .وقد اعتمدنا في التحقيق علی نسخة مکتبة مركز دائرة المعارف الإسلاميّة الكبرى برقم 1565 ER -