TY - JOUR ID - TI - The Indication of Colour in the Poetry of the Alamjad king (d. 628 AH) دلالة اللون في شعر الملك الأَمجد (ت 628 هـــ) AU - Jirgees Aakoub Abdullah Al-Rashdi جرجيس عاكوب عبدالله الراشدي PY - 2020 VL - 27 IS - 5 SP - 30 EP - 57 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - This research deals with of the indication of colour in the poetry of the Alamjad king. The research is an objective and critical study that reveals the elements of creativity and beauty in shaping the poetic image. In this sense, the motif of colour is a means of building the image and its beauty. The researcher finds that the poet has invested the aesthetic of the colour and the variety of its indications in most of his poems. The motif of colour is used to express the poet’s psychological state and the environment in which he lived. Furthermore, it is used to provoke our human feelings. The white and black colours are the most recognized colours in his poetry alongside the brown to represent the poetic experience of beauty and goodness. The symbolic meaning of colour manifested in his poetry is diversified in three axes - color and war, color and woman, color and gray-reveal a matter that represents his poetic creativity and his sense of color’s indication that formed objective indication, and aesthetic values in forming the poetic image.© 2020 JTUH, College of Education for Human Sciences, Tikrit University

يتناول هذا البحث دراسة دلالة اللون في شعر الملك الأمجد, دراسة نقدية موضوعية تكشف عناصر الإبداع والجمال في تشكيل الصورة الشعرية؛ لأن اللون وسيلة من وسائل بناء الصورة وجمالها, وتبين للباحث أن الشاعر قد استثمر جمالية اللون وتنوع دلالاته في أغلب قصائده؛ ليعبر عن حالته النفسية والبيئة التي يعيشها الشاعر الملك وإثارة مشاعرنا الإنسانية, وقد تغلب عنده اللونين الأبيض والأسود, ويلحق بهما الأسمر رغبة منه؛ ليضيف للتجربة الشعرية جمالًا وحسنًا، فتجلت دلالة اللون في شعره وتنوعت في ثلاثة محاور_ اللون والحرب, واللون والمرأة, واللون والشيب_ تكشف إبداعه الشعري وإحساسه بالمفردات اللونية التي شكلت دلالات موضوعية, وقيم جمالية في بناء الصورة الشعرية. ER -