TY - JOUR ID - TI - The Aesthetics of Color Form in Shihabaddin Al- Tillafari's Poetry (Deceased 675 h) :A Psycho - critical Approach جَمالِيُّة التَشْكِيلُ اللّونِي في شِعْرِ شِهابِ الدّينِ التَلَّعْفريِّ ( ) (ت 675ه) - مُقارَبَةٌ نَفسيةٌ نقديةٌ – AU - Faris Yasseen Mohammed Al-Hamdani فارس ياسين محمد الحمداني PY - 2020 VL - 27 IS - 5 SP - 58 EP - 81 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - The aesthetics of color forms in Al-Tillafari's poetry is a result of the many creative revelations and poetic richness. For him, color is the curd of creativity and he manipulates it to convey the aesthetic suggestions to the receiver for convincing. The poet has a good knowledge of the suggestiveness of colors and their ability to convey the feelings and emotions the poet experiences through drawing plastic images that the receiver can see. Color is the mirror that reflects the poet's self and a means through which he expresses what he feels, even the subtle details that signify. Also, the poet makes use of colors to invoke buried memories to add to the poetic text in a way that influences the receiver. To sum it up, color is a vehicle by which the poet expresses his conscious psychological moves. It is a pulse, suggestive energy that allows relaxation and peace of mind.

يُعبِّر التشكيل اللوني في الشعرِ عن حركةِ النفسِ الشعرية وانفعالاتها ، ولكلِّ حالة نفسية لونٌ خاصٌ به يتماشى معها وينسجمُ فيها ، والمؤهلات الفكرية والنفسية للشاعر / المبدع هي التي تنتجُ النصَّ الشعريَّ الثريَّ بالألوان الموظَّفة ؛ لذلك فإن التشكيل الجمالي للون يدعم رؤيا الشاعر للحياة ، فاللونُ نبضٌ وطاقة إيحائية تبعث الانفعال في النفسِ ، وقد تزودهُ بالهدوءِ والاطمئنانِ أو تعمل فيه العكس ؛ لذلك يعود التشكيلُ اللوني على النص الشعري بصبغة جمالية وبقوة تأثير وإيحاء ، ويحملُ الغايةُ المطلوبة والرسالة المراد توصيلها، كما أنَ الطاقة النفسية للون تدخلُ ضمن التكوين العام للنص ، ويغلف أحيانًا بالرمزِ لأداء الغرض المقصود . ER -