@Article{, title={The connotations of the letters of meanings in the words of Imam Al-Hassan (peace be upon him). دلالاتُ حروف المعاني في كلام الإمام الحسن ( عليه السلام)}, author={Ahmed Radi Gabr أحمد راضي جبر}, journal={Journal Dawat مجلة دواة}, volume={6}, number={25}, pages={37-56}, year={2020}, abstract={By extrapolating some of the letters of meanings contained in the words of Imam al-Hassan (peace be upon him), and analyzing their connotations, the research reached a set of grammatical facts, including: Some of these letters have their meaning independent of their status, not according to what they perform in the meaning of the noun or verb, and it is the letter (even) that denotes its structure to the pronoun, which is the appropriate fragment of the meaning of the end of the purpose than what came before it, cut off from it, and this comprehensive meaning of this letter has been proven In the texts of Imam al-Mujtaba, in contrast to the various connotations mentioned by the grammarians of (even), and some of these letters can be combined with their meanings in one original meaning ascribed to him, such as the letter (from) in its connotation of metaphor, and the letter (On) as its connotation of superiority. Moreover, some of these letters may contain more than one connotation according to the context in which they are mentioned in the words of the Imam (peace be upon him), as the (B) letter sign of reasoning, accompaniment, affixing, and status. The researcher has tried to dispense with the alternation of these letters from each other as much as possible, by relying on the intention of using the letter in its original connotation within the context of the Imam (peace be upon him) speech, not to mention other grammatical facts revealed by the research,and God bless.

من استقراءِ بعض من حروف المعاني الواردة في كلام الإمام الحسن(عليه السلام) ، وتحليل دلالاتها توصل البحث الى جملة حقائق نحوية منها : إنّ من هذه الحروف ما كانت دلالته مستقلّة بوضعه، لا بحسب ما يؤديه من معنًى في الاسم أو الفعل، وهو الحرف ( حتى) الدالّ ببنيته على الحتّ، الذي هو القطع الملائم لمعنى انتهاء الغاية عمّا قبله مقطوعاً عنه ، وقد ثبت هذا المعنى الجامع لهذا الحرف في نصوص الإمام المجتبى، خلافاً لما ذكره النحويون من دلالات متنوعة لـ ( حتى) و إنّ بعض هذه الحروف يمكن جمع معانيها في معنًى واحد أصلي ترجع إليه ، كالحرف ( عن) بدلالته على المجاوزة ، والحرف ( على) بدلالته على الاستعلاء. فضلا عن إنّ بعض هذه الحروف قد تتضمّن أكثر من دلالة بحسب السياق الذي وردت به في كلام الإمام ( عليه السلام) ، كـدلالة (الباء) على التعليل، والمصاحبة ، والإلصاق، والحال. وقد حاول الباحث الاستغناء عن تناوب هذه الحروف بعضها عن بعض ما أمكنهما ذلك، بالاعتماد على قصدية استعمال الحرف في الدلالة الأصلية له ضمن سياق كلام الإمام ( عليه السلام) ناهيك عن حقائق نحوية اخر كشف عنها البحث والله الموفق .} }