TY - JOUR ID - TI - فحولــة شـــــــعر الصعاليك(سلطة نص أم نص سلطة) AU - نبراس هاشم ياس PY - 2010 VL - 8 IS - 3 SP - 145 EP - 152 JO - journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء SN - 18130410 AB - Dialectical relationship between language and culture is the base engine in the evolution of society, Marx said society can remove all the trouble from his community by deleted all the bad words. that is mean change language ,so it became necessary to study the culture and language together, but the culture is not mean a narrow idiom, It is expanded to include three kind ,counter culture ,subculture and fring culture.And studies that verify this Consolidation is cultural criticism, it did not consider the text from the aesthetic part, and does not seek to assess, but under consideration in its relations with ideologies and influences of historical and political, social, economic, intellectual and analysis .It should be noted that all the letters included in the field cultural criticism .in this way cultural criticism Get rid of selectivity between elite and popular .This research is an attempt to read a single vital in our poetry (al fohola) its mean Rejected the other . in a dissenting class and (poor)group(Al Salleak) in the era dating as the beginning of civilization: (Umayy age) We tried to read (al fohola) objectively as one of the structures inherent in the Arab mind .and when the authority tried to alive and sent (al fohola) again it is turned against authority itself and destroyed it by the opposition which is adopted (al fohola) itself…that is mean: When any authority missed the kinetic conflict constructively with the opposition it was broken and faded, and this may be one factor in the short life of the Umayy dynasty and erasing early .

جدل العلاقة بين اللغة والمجتمع له دور رئيس في تطوير المجتمع يقول ماركس إن المجتمع يستطيع التخلص من متاعبه إذا تخلص من الكلمات الرديئة والسيئة في لغته _ إذا غيّر في لغته_ ،ولهذا أصبح من الضروري دراسة الثقافة واللغة معاً،ومما تجدر الإشارة إليه هنا أن مفردة الثقافة لا تحيل إلى المعنى الاصطلاحي الضيق لها وإنما تتسع لتشمل أنواع عدة من الثقافة :ثقافة السلطة والثقافة المضادة لها فضلا عن ثقافة الثانوية وثقافة المهمشين، والدراسة التي تحقق هذا الدمج هي النقد الثقافي الذي لا يضع جمالية النص من أهم أولوياته ولا يبحث في تقييم النص ولكن يهتم بالنص من حيث علاقته بالايدولوجيا و بالمؤثرات التاريخية والسياسية والاجتماعية والاقتصادية وفي الوقت نفسه فان كل الخطابات داخلة في حقل النقد الثقافي وبهذا الحال يحررنا النقد الثقافي من الانتقائية المتعالية في قراءة النصوص من الاختيار والانتقائية بين النص الراقي والنص الشعبي هذا البحث يحاول قراءة مفردة حيوية في شعرنا (الفحولة)في شعر جماعة مهمشة ومعارضة (الصعاليك) في العصر الأمويحاولنا قراءة (الفحولة )بموضوعية كونها من البنى الكامنة في العقل العربي وكونها ثقافة سلطة حاولت بعثها فانقلبت ضدها وهدمتها بمعارضة تبنت المفردة نفسها (الفحولة)فمتى ما افتقدت الدولة لحركية صراع بنّاء مع المعارضة تهشمت وتلاشت وهذا قد يكون من عوامل قصر عمر الدولة الأموية وزوالها المبكر. ER -