TY - JOUR ID - TI - Transformations of Actor's Performance between the Body and Mask Dualism in Iraqi Child's Theatre Shows تحولات أداء الممثل بين ثنائية الجسد والقناع في عروض مسرح الطفل العراقي AU - Hazem Odda Sewan حازم عوده صيوان PY - 2020 VL - IS - 97 SP - 17 EP - 30 JO - Al-Academy الاكاديمي SN - 18195229 25232029 AB - The Child's theatre was and still is the most investing art for masks of all kinds (partial and total) for suspense, aesthetic and artistic purposes that meet the requirements of those performances. Here the actor's performance is associated with two tools, i.e. the body and the mask, where it has become a must to search for the performance transformations required in order to achieve the highest level of the right performance through this dualism. This urged the researcher to address this problem. Thus, the researcher has put forward an objective to identify the transformations of the character's performance between the body and the mask in the child's theatre shows. The research consists of a methodological framework and a theoretical framework, in which the dualisms of the body and mask, sound and motion, function and significance, are addressed. Then the researcher formulated indicators used as standards to analyze a sample consistent with his research limits. Finally, the research ends with results and conclusions. The most significant of these results is the direct connection between the voice and motion performance of the actor with the nature of the mask that he is wearing and what it signifies in order to create the perfection between the shape of the mask and the structure of the voice and motion performance of the character. The study has concluded with a list of the resources and an abstract in English.

كان مسرح الطفل ولا زال الفن الأكثر استثمارا للأقنعة بأنواعها (الجزئي والكلي) لغايات تشويقية وجمالية وفنية تنسجم ومتطلبات تلك العروض، وهنا فان اداء الممثل ارتبط بأداتين، هما جسد الممثل والقناع، فأصبح لزاما عليه البحث عن التحولات الادائية المطلوبة منه ليحقق اعلى قدر من الاداء السليم عبر هذه الثنائية، وهذا ما دفع الباحث للتصدي لهذه المشكلة. فوضع هدفا لبحثه في التعرف على تحولات اداء الشخصية بين ثنائية الجسد والقناع في عروض مسرح الطفل. وحمل بحثه إطارا منهجيا ومن ثم إطار نظري تناول فيه ثنائيات الجسد والقناع، الصوت والحركة، الوظيفة والدلالة. ثم صاغ مؤشرات اعتمدها معايير لتحليل عينة تنسجم وحدود بحثه وأخيرا توصل الى نتائج واستنتاجات بحثه. ومن اهمها ارتباط الأداء الصوتي والحركي للممثل ارتباطا مباشرا مع طبيعة القناع الذي يرتديه وما يوحي اليه لخلق التكامل بين هيئة القناع وبنية الأداء الصوتي والحركي للشخصية، وختم الدراسة بقائمة للمصادر، وملخصا باللغة الانكليزية. ER -