TY - JOUR ID - TI - ما نقله البغدادي من البجلي من دون أنْ ينسبه إليه AU - PY - 2020 VL - 27 IS - 3 SP - 764 EP - 779 JO - Journal Human Sciences مجلة العلوم الانسانية SN - 19922876 25239899 AB - The examination of Ahmed Bin Al Haddad Al Bajli’s book (Manhaj Al Qasaad) proved the status of this scholar in literature and linguistics, and after reviewing it We, as researchers could trace back the opinions in (Ibn Hisham’s Hashiya ala Sharh Baanat Sua’d) of Abdul Qaadir Al Baghdadi (1093 A. J) to their own writer. It became clear for us that Al Baghdadi has reported many quotations from Al Bajli without referencing to him. This act definitely marks a deficiency in Al Baghdadi’s unscientific reliability. It is apparent therefore that Al Baghdadi’s cited from (Manhaj Al Qasaad) without relating the opinions he quoted to their true owner in the sense that he either copied one whole long paragraph with no reference to Al Bajli, or, he copied a paragraph with little adaptation, or he would cite what he copied with some verse Al Bajli had mentioned. Or he might copy by citing the lexical material without referencing to the writer. Sometimes, he would even limit his citation to Al bajli’s opinion, or speaking of Ka’b Bin Zuhair’s biography closing it up with events which are only connected to Al Bajli’s life. Or, he would explain Bin Husham’s statements by Al Bajli’s, and so on. However, the present paper does not intend to belittle the scientific value of Al Baghdadi’s books, but it proves Al Bajli’s knowledge and the reliability of his linguistic material, the diversity of positions in this book invited me to review his position on Al Bajli in his other writings, the reslt was similar to what we have reached there.

كشف تحقيق كتاب (منهج القُصّاد)، لأحمد بن محمد بن الحداد البجلي، مكانة هذا العالم في اللغة والأدب، وبعد الاطلاع عليه استطعنا أن نرجع الآراء التي وردت في كتاب (حاشية على شرح بانت سعاد لابن هشام) لمؤلفه عبد القادر البغدادي (1093هـ) إلى قائلها، وظهرت لنا مواضع كثيرة نقلها البغدادي من البجلي من دون أن يشير إلى صاحبها، وقد كان نقلُهُ عن (منهج القُصّاد) من دون إرجاع الآراء إلى صاحبها على صور مختلفة، فمرة يكون بنقل النص كاملاً على طوله من دون نسبته إلى صاحبه، وأخرى بنقل النصّ بشيء من التصرّف، وثالثة تكون بالاستشهاد بأبيات ذكرها البجلي، وأخرى تكون بأخذ المادة المعجمية منه من دون ذكره والإشارة إليه، وأخرى بالاقتصار على فكرة البجلي، وأخرى تكون بالحديث عن حياة كعب بن زهير وختم السيرة بأحداث لا يمكن أن تكون إلاّ في حياة البجلي، وأخرى بتوضيح كلام ابن هشام بكلام البجلي وغيرها، ومع ذلك فإنَّ هذا الأمر لا يقلّل من قيمة كتاب البغدادي العلمية إلاَّ أنَّه يثبت علمية البجلي أيضا، ومتانة مادته اللغوية، وتنوع المواضع في هذا الكتاب دعاني إلى مراجعة موقفه من البجلي في مؤلفاته الأخرى، فكانت النتيجة مماثلة لِما توصلنا إليه هناك. ER -