TY - JOUR ID - TI - The eye in the Quran study gives meaning العين في القرآن الكريم دراسة دلالية AU - Talal ibrahem darwish alama طلال ابراهيم درويش علامه AU - Thoualfocar sadeq shaker ذوالفقار صادق شاكر زائردهام PY - 2020 VL - 1 IS - 57 SP - 23 EP - 46 JO - The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة SN - 19976208 26644355 AB - Abstract:-The research deals with the nature of the eye and its implications in the Holy Quran. The eye is the window of reason on the world, and one of its five sensory senses, so it is one of the most important sensory inputs of the body. In view of this importance, it has a good share of the book of God, the Holy Quran, the constitution of the Muslims, The word Al-Ain has been mentioned in thirteen places, with many meanings and meanings. The study adopts the descriptive approach and the analytical method. The study considers that it is best to examine the meaning of the word especially in the Holy Quran, using the theory of Al-Jahiz and its five-point division. For the narrowness of the research area, the study uses one of these sections, in Quran. The meaning of the eye in the Qur'an varies according to the verbal context. It is the eye, the eye, the eye, the eye, the fixed eye, the impermeable eye, and the water-filled eye.Keywords: Eye, Language, Meaning, Sight, The Qur'an, Apicture. Study.

الملخص:-يعالج البحث ماهية العين ودلالاتها في القرآن الكريم."العين" نافذة العقل على العالم، وأحد حواسه الاستشعارية الخمسة، لذا تعدُّ من أهم المدخِلات الحسية للجسم، بلحاظ هذه الأهمية، كان لها نصيب حسن من كتاب الله، القرآن الكريم، دستور المسلمين، وعمادهم التشريعي، ومنهل درسهم، ومعينهم الذي لا ينضب، فقد وردت لفظة العين في ثلاثة عشر موضع، تعددت دلالاتها، ومعانيها. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، والمنهج التحليلي، وترى الدراسة أنهما الانسب لبحث دلالة الالفاظ لاسيما في القرآن الكريم، مستعينةً بنظرية الجاحظ وتقسيمه الخماسي للدلالة، ولضيق المساحة البحثية تستعمل الدراسة قسما واحدا من تلك الأقسام، وهو القسم اللفظي لمفردة "العين" وما له من أثر دلالي في القرآن.تتغير دلالة العين في القرآن؛ حسب السياق اللفظي، فهي العين الناظرة، والعين الحاسدة، والعين البصيرة، والعين المعبِّرة، والعين المقرورة، والعين غير المادية (رعاية الله)، والعين الناضحة بالماء.الكلمات المفتاحية: العين، اللغة، دلالة، البصر (البصيرة) القرآن، صور (صورة)، دراسة ER -