@Article{, title={The Metathesis Effect In Nahj Al-Balaghah القلب المكاني في شروح نهج البلاغة}, author={}, journal={Iklīl for Humanities Studies اكليل للدراسات الانسانية}, volume={1}, number={3}, pages={221-242}, year={2020}, abstract={This research took a set of approach explanations to presentone of the common phenomena in Arabic, which is thephenomenon (The Metathesis), which is considered one of thetransactional phonological phenomena in the sounds of wordstructures such as symmetry, incoherence, disagreement,verbalization, and others, aiming at achieving ease and facilitationin pronunciation, but it differs from those The phenomena inwhich the change in it is limited to the places of arrangement ofsounds in the structure of the word, And not in the voices; As thespeaker resorts to the use of this phenomenon represented byintroducing some letters of the word and delaying some of themin the event that it is impossible to resort to symmetry,contradiction, rationing, commutation, dip and other aspects ofbringing the sound closer to the sound in order to achievelightness and ease in pronunciation. Rather, the metathesisoccurred in the body of the approach due to the differentnarratives of the commentator, and the research came in tworequests, the first: to define the approach of rhetoric and itsexplanations, and the second: to study the metathesis in Nahj al-Balaghah, which came in types according to the body of theapproach.

إنّ ظاهرة القلب المكاني ظاهرة لغوية واضحة في العربية ولا يصحّ انكارها ، ونحن نلحظها كل يوم في لغة الأطفال الذين لايستطيعون نطق الألفاظ الكثيرة التي يسمعونها فيقلبون بعض حروفها مكان بعضها الآخر . ويمكن تلمس شيوع هذه الظاهرة أيضاً في اللهجات العامية المعاصرة ، فالعراقي مثلاً يقول : ( زميج ) في ( مزيج ) للخليط من التراب والسماد ، والمصري يقول : ( جواز ) في ( زواج ) وغير ذلك ( ) ، وقد حاول البحث ــ في الغالب ــ تفسير ميل الأصوات إلى تبادل مواقعها في السلسلة الكلامية اعتماداً على التقارب المخرجي أو التقارب في الصفات الصوتية أو نظرية الصوت الأقوى ، وهذا راجع أيضاً إلى ميل المتكلم لبذل أقل جهد ممكن في النطق . ومن خلال الأمثلة التي سَاقها شرّاح النهج يبدو ان القلب في الغالب يحدث اعتباطاً دون قاعدة محددة يسير عليها سوى رغبتهم في تخفيف اللفظ ، فالناطق بفطرته يميل إلى السهولة في الكلام فيُقدِّم بعض الأصوات في الكلمة ويُؤخِّر أخرى ، هذا إن وقع القلب في اللهجة الواحدة ، أمّا إذا كان كلٌّ من صورتيه لهجة قبيلة فلا يرى الخليل فيه قلباً} }