@Article{, title={L’Islam et son prophète aux yeux de Voltaire الإسلام ونبيّه كما يراه فولتير}, author={Dr. Hussein Yassen Dahy د. حسين ياسين ضاحي}, journal={Translation&linguistics الترجمة واللسانيات}, volume={}, number={14}, pages={11-37}, year={2020}, abstract={With the Enlightenment movement that marked the 18th century, the French philosophers focused their efforts in the service of man by freeing all their chains that were imposed on him in the name of politics or religion. Voltaire was one of these philosophers that thy opened a rich debates by addressing taboo topics, like for example, the exploitation of man by the religious authority. As Corneille and his famous play Tartuffewhich he is critical thehypocrisy of false devout, Voltaire created his Fanaticism or Muhammad the prophet where he severely attacks the Muslim religion and his prophet. Even if we accept that the playwright was borrowed this image to criticize the false devotees of his time, we do not forgive him the metamorphosis that he made on the historical truth into the great figure of Islam, his prophet, by presenting him like a dangerous and unprincipled man. But, when we following the line of his constant opposition through his correspondences and his philosophical writings, as an example, Essay on the Morals and Spirit of the Nations and the Philosophical Dictionary, we realize that the content of this play on which Islam, correspond with the horizon of his visions on this religion. Until the end of his life, he believed that Islam was a deceit invented by an ambitious man who managed to change the destiny of a large part of the earth through his talents.Keywords: Islam, Mohammed, prejudices, religious yoke, fanaticism, oppression, blind obedience

مع ظهور حركة التنوير التي ميزت القرن الثامن عشر، ركز الفلاسفة الفرنسيون جهودهمعلى خدمة الإنسان عن طريق تحريره من جميع القيود التي فرضت عليه باسم السياسة أو الدين. كان فولتير واحدا من أولاك الفلاسفة الذيناطلقوا نقاشات غنية من خلال تناول مواضيع محرمة ، على سبيل المثال موضوع استغلال الانسان من قبل السلطة الدينية. وكما هو الحال بالنسبةلكورنيل ومسرحيته الشهيرة (تارتوف)التي ينتقد بها النفاق لدى المتدينين المزيفين، كتب فولتير مسرحية(التعصب أو محمد النبي) حيث يهاجم فيها بشدة الدين الإسلامي ونبيه. حتى لو قبلنا بأن الكاتب المسرحي قد استعار هذه الصورة في سبيلالنيل منالمتدينين الزائفين في زمانه، فلا يمكن لنا قبولالتحريف والتزييف الذي أحدثه في الحقيقة التاريخية للشخصية العظيمة المتجسدة في النبي محمد (ص واله)، بتقديمه له على انه رجل خطير ومجرد من المبادئ. ان المتابعة الدقيقة لمراسلاته وكتاباته الفلسفية، كمثال، (مقالاتفياخلاقيات وروح الأمم) و(المعجم الفلسفي)يتبين لنا ان خط المعارضةالذي يتبناه ضد الاسلام ونبيه لم يكن صدفة او مجرد استعارة لتمرير رسالة الى المتدينين من معاصريه. بل ان مسرحيته التي ينتقد فيها الإسلام تعبر عن انسجام تام مع أفق رؤياه حول هذا الدين. فحتى نهاية حياته، كان يعتقد فولتير أن الإسلام هو محض خيال اخترعه رجل طموح تمكن من تغيير مصير جزء كبير من الأرض من خلال مواهبه الكبيرة.الكلمات المفتاحية: إلاسلام ،النبي محمد (ص واله)، احكام مسبقة، نير ديني ، تعصب ، ، طغيان ، طاعة عمياء} }