@Article{, title={The doctrines of jurisprudence and their causes and legitimacy المذاهب الفقهية أسبابها ومشروعيتها}, author={Ammar Mohammed Hussein Ali Al-Ansari عمار محمد حسين محمد علي الأنصاري}, journal={Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت}, volume={1}, number={26}, pages={187-203}, year={2020}, abstract={Allah has revealed to His messengers messages that explain to the people the meaning of their lives and guide them to the paths of life. The whole of them concluded by the Seal of the Prophets Muhammad. His heavenly books concluded with the Holy Quran., And the source of these provisions in the First Islamic Covenant book of God, including the colleges of the provisions of Shariah and the year of Prophet (r) with the details contained in the confirmation and application of these provisions and his words and his report, and after his departure (r) and the interruption of the revelation of his death remained the texts of these sources are the basis of legislation And then took the science of development, organization and sanctification by the scholars of the nation and then became a great wealth of jurisprudence was and continues to be a source of every researcher and appointed to all legislation, and as a result of the intellectual and jurisprudential life of variables, and to expand the influence of the Islamic state and differentiate the Companions in the places and their mixing with other peoples And civilizations, as well as the emergence of the situation in the modern because of the prevention of codification of the year, and the new things entered the movement of jurisprudence a wider area of the emergence of schools and the multiplicity of doctrines, Vtplort and form each of the stream of his scientists and followers, scientists put each direction assets and features distinguished their way from others, And it formed a doctrinal richness of Islamic life and wealth in Islamic jurisprudence.

الملخّصانزل الله سبحانه على رسله رسالات تشرح للبشر مغزى حياتهم وتهديهم إلى مسالك الحياة واختتمها سبحانه بأكملها وأوسعها على لسان خاتم النبيين محمد --، واختتم كتبه السماوية بالقران الكريم، وأودع سبحانه فيها من الأصول والأحكام ما يجعلها قادرة على الوفاء بحاجات الإنسانية المتجددة على امتداد الزمان، وكان مصدر هذه الأحكام في العهد الإسلامي الأوّل كتاب الله بما تضمنه من كليات الأحكام الشرعية وسنة نبيه -- بما تضمنته من تفصيل وتأكيد وتطبيق لهذه الأحكام بقوله وفعله وتقريره، وبعد رحيله -- وانقطاع الوحي بوفاته بقيت نصوص هذين المصدرين هما أساس التشريع الإسلامي، ثم اخذ العلم بهما بالتطور والتنظيم والتقعيد على يد فقهاء الأمة فتكونت إثرَ ذلك ثروة فقهية عظيمة كانت ولا تزال مصدرا لكل باحث ومعين لكل تشريع، ونتيجة لما أصاب الحياة الفكرية والفقهية من متغيرات، ولتوسع نفوذ الدولة الإسلامية وتفرق الصحابة في الأمصار واختلاطهم بغيرهم من الشعوب والحضارات، وكذلك ظهور الوضع في الحديث بسبب منع تدوين السنة، ولِمَا استجد من أمور دخل الحراك الفقهي مجالا أوسع بظهور المدارس وتعدد المذاهب، فتبلورت وشكّل كل منها تياراً له علماؤه وأتباعه، فوضع علماء كل اتجاه أصولاً ومعالم ميّزت طريقتهم عن غيرهم، وبذلك تكوّنت المذاهب الفقهية وشكلت غنىً للحياة الإسلامية وثروة في الفقه الإسلامي.} }