TY - JOUR ID - TI - جماليات التصميم وانعكاساته على الديكور في العرض المسرحي AU - هديل هادي عبد الأمير AU - حسن جاسم علي PY - 2020 VL - 28 IS - 7 SP - 1 EP - 19 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - The decoration is one of the elements of theatrical performance that possesses a dimension that establishes to communicate the theatrical presentation of the composition to the environment in which the character lives. Decorative design requires high cultural knowledge and know-how from the designer. Therefore, the research summary came on four chapters. The first chapter mentioned the research problem, the importance of research and the need for it, the goal of the research, the limits of research and the definition of terms. As for the second chapter, it contained the theoretical framework with two researches (the first: an introduction to design aesthetics and the second: theatrical decor and aesthetic performances And its developments (then the indicators that resulted in the theoretical framework, and in the third chapter), the research procedures and the research community consisting of 6 plays and the research sample, which was (Macbeth), were directed by Dr. Salah Al-Qasab. Clear, and this director relied on the scenography of the design of the decor and its expressive tools, which were depicted in a rhetorical picture of aesthetic dimensions that were entrenched in the recipient’s memory. And the conclusions. The meanings intertwined with each other finally expressed the aesthetic value of the offer.

يعد الديكور من عناصر العرض المسرحي التي تمتلك بعدا يؤسس لتوصيل خطاب العرض المسرحي بتكوين البيئة التي تعيش داخلها الشخصية، ومن غير هذه البيئة تبدو الشخصية منسلخة من عنصري الزمان والمكان بحيث ستكون بلا انتماء حضاري أو تاريخي. فالتصميم الديكوري بحاجة إلى معرفة ودراية ثقافية عالية من المصمم. ولذلك جاء البحث على أربعة فصول، جاء في الفصل الأول مشكلة البحث وأهمية البحث والحاجة إليه وهدف البحث وحدود البحث وتعريف المصطلحات، أما في الفصل الثاني فقد احتوى على الإطار النظري بمبحثين هما (الأول: مدخل إلى جماليات التصميم والثاني: الديكور المسرحي وأداءاته الجمالية وتطوراته) ثم المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري، وجاء في الفصل الثالث (إجراءات البحث ومجتمع البحث المكون من ست مسرحيات وعينة البحث وهي (ماكبث) من إخراج الدكتور صلاح القصب. والفصل الرابع وهو فصل النتائج ومن أهمها: (حقق مفردات تصميم الديكور المسرحي دلالات ورموز واضحة، وهذا ما عزز من فاعليته لدى المتلقي. واعتمد المخرج على سينوغرافيا تصميم الديكور وأدواته التعبيرية التي ارتسمت في صورة بلاغية ذات أبعاد جمالية ترسخت في ذاكرة المتلقي. أما الاستنتاجات فكان منها ما يأتي: امتلكت السينوغرافيا مميزات جعلت منها مهيمنة على فضاء العرض المسرحي. حملت جماليات تصميم الديكور أكثر من مدلول فتشابك المدلولات فيما بينها عبرت عن القيمة الجمالية للعرض. ER -