TY - JOUR ID - TI - Divinities in the highly Particular Sense of the Scholar Tabatabaei الإلهيات بالمعنى الأخص لدى العلامة الطباطبائي AU - Taha Mohammed Jawad طه محمد جواد حمود PY - 2020 VL - IS - 94 SP - 373 EP - 409 JO - ADAB AL-BASRAH آداب البصرة SN - 18148212 27886034 AB - The Tabatabaei mark establishes his conception of the reality of monotheism and its nature, on the origins and buildings of transcendent wisdom. Wisdom and the secret behind it may be caused by confusion between assets and not paying attention to them, or his reason for confirming some of the demands.The ultimate goal that philosophical research seeks is to establish the obligation of existence, and to know its characteristics and actions. Hence all the philosophical issues mentioned have been tantamount to introductions to this transcendent purpose. For that purpose, the last mark is spoken of it to an independent stage, although it must be in the fourth stage in the place of talking about the obligatory existence and the possibility and their characteristics. There was the mark contented with mentioning the potential existence and its characteristics without exposure to the characteristics of the obligatory existence. Therefore, delaying the conversation about the obligatory existence and its attributes and its actions was for this reason.

يؤسس العلامة الطباطبائي تصوره لحقيقة التوحيد وطبيعته، على اصول ومباني الحكمة المتعالية ، ومن المعلوم أن لهذه الحكمة اصول عامة ، وقواعد كلية ، تحكم فلسفتها ، وتطبعها بطابعها العام ، لكن هذا لا يعني ان العلامة لا يخرج في بعض المواطن عن هــذه الأصول ، ليستند الى اصـــول الحكمة المشائية ، والسر وراء ذلك ، قد يكون سببه الخلط بين الأصول وعدم الإلتفات اليها ، أوتكون علته تأكيد بعض المطالب . إن المقصد الأسنى والغاية القصوى التي يطلبها البحث الفلسفي ويسعى اليها ، هي إثبات واجب الوجود ، ومعرفة صفاته وأفعاله ، ومن هنا فكل ما ذكر من مسائل فلسفية هي بمثابة مقدمات اعدادية لهذه الغاية المتعالية ، ولأجل ذلك أخر العلامة الحديث عنها إلى مرحلة مستقلة ، مع أنها يجب أن تكون في المرحلة الرابعة في مقام الحديث عن الوجود الواجبي والامكاني وخصائصهما ، فهناك اكتفى العلامة بذكر الوجـــود الامكاني وخصائصه ، مــــن دون التعرض لخصائص الوجــــود الواجبــي ، فتاخير الحديث عن الوجود الواجبي وصفاته وأفعاله إنما لأجل هــذه العلة . ER -