@Article{, title={Cities and Geographical Locations with Gods’ Names in the Light of Cuneiform Manuscripts مدن ومواضع جغرافية حملت أسماء آلهة في ضوء النصوص المسمارية}, author={Amir Abdullah Al-Jumaily أ. د عامر عبدالله الجميلي and Haitham Ahmed Hussein Juwary م. د هيثم احمد حسين}, journal={LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية}, volume={1}, number={40}, pages={340-385}, year={2021}, abstract={" You, Judah, have as many gods as you have towns; and the altars you have set up to burn incense to that shameful god Baal are as many as the streets of Jerusalem.'” - Jeremiah 11:13/ Old Testament Thus, the Prophet Jeremiah described the influence of the Jews of Babylonian exile on the basis of adopting the principles of Babylon religious beliefs of polytheism and Idolatry, like the rest of Mesopotamia, even after returning from the period of deportation to their homeland Jerusalem in Palestine in the 6th century B.C. The inhabitants of Mesopotamia obviously took a great care for their gods and allocated cult centers in most cities of ancient Iraq and they built temples and renovated them and threw them out of their care, which they believed gave them their help and care throughout their lives, and religion had a big share in their lives it is the one whom determines the behavior of human beings and organizes their customs, traditions, and the judge of treatment of the individual in that society and a reflection and a mirror to form a nature of the connections, connecting him with the surroundings in which they lives, the people believed that there is a large number of goddesses reached 3000 and documented by their cuneiform scripts, as it organized the affairs of the world and the universe and took care of the interests of human beings on earth and the different preference of gods from others was in the complex of the divine gods (Pantheon): trinity, savoy and others according to the service they provide to humans in their daily lives. Each aspect and elements of nature or a matter of life or a general phenomenon were Identified by a god and the triangle of the goddess in the shape of symbols and signs, and what we are interested in in this regard is the allocation of certain cities by the names of those many gods as a kind of veneration or The replacement of the blessing upon them when they called these nomenclature and their names, and some of them may represent an mortmain property to the temples of God in other centers of god, income for the permanence and recovery of temples, provided by the fields and orchards of agricultural benefits, yields, crops and food.

" כִּי מִסְפַּר עָרֶיךָ הָיוּ אֱלֹהֶיךָ יְהוּדָה וּמִסְפַּר חֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם שַׂמְתֶּם מִזְבְּחוֹת לַבֹּשֶׁת מִזְבְּחוֹת לְקַטֵּר לַבָּעַל"“لأنه بعدد مدنك صارت آلهتك يا يهوذا، وبعدد شوارع اورشليم وضعتم للخزي، مذابح للتبخر للبعل..."- سفر ارميا 11:13 / العهد القديم –هكذا وصف النبي ارميا تأثر يهود السبي البابلي بمعتقدات البابليين الدينية من ناحية تبني مبدأ تعدد الإلهة والشرك كشأن بقية سكان بلاد الرافدين حتى بعد عودتهم من فترة الترحيل الى وطنهم اورشليم في فلسطين في القرن السادس ق.م .أولى سكان بلاد الرافدين القدماء عنايه كبيره لآلهتهم وخصصوا لها مراكز عبادة في اغلب مدن العراق القديم وبنوا لها المعابد وجددوها ورمموها حرصاً منهم على ارضائها والتي باعتقادهم كانت تمنحهم عونها ورعايتها طوال حياتهم، وكان للدين نصيب كبير في حياتهم فهو من يحدد سلوك البشر وينظم اعرافه وتقاليده والضابط لتعامل الفرد في ذلك المجتمع وانعكاسا ومرآة له لتشكيل طبيعة من الصلات تربطه مع محيطه الذي يعيش فيه واعتقد القوم بوجود كم كبير من الإلهة وصل عددها 3000 وثقتها كتاباتهم ومدوناتهم المسمارية، كانت تنظم شؤون وامور العالم والكون وترعى مصالح البشر على الأرض وتباين تفضيل آلهة عن غيرها فكان في مجمع الإلهة الرآفدينية (البانثيون pantheon) : الثالوث والسابوع وغيرها بحسب الخدمة التي تقدمها للبشر في حياتهم اليومية فقد حدد لكل مظهر من مظاهر وعناصر الطبيعة او شأنا من شؤون الحياه او ظاهرة من الظواهر العامة إلهآ ومُثلث الإلهة على هيأه رموز وشارات وعلامات،وما يهمنا في هذا الصدد هو تخصيصهم مدن بعينها بأسماء تلك الإلهة العديدة كنوع من تبجيلها او إحلال واسباغ البركة عليها عند خلعهم تلك التسميات واطلاقها عليها وربما كان بعضها يمثل وقفا اقتصاديا لذلك الإله يدرً على معابد الإله في مراكز أخرى للإله دخلا لديمومة وانتعاش المعابد بما تزوده الحقول والبساتين من ريع وغلاّت ومحاصيل زراعية وغذاء.} }