TY - JOUR ID - TI - The effectiveness of typographic elements and modern fashion trends in fashion fabric designs فاعلية العناصر التيبوغرافية واتجاهات الموضة الحديثة في تصاميم أقمشة الأزياء AU - Batool Fadhil Mezaal بتول فاضل مزعل PY - 2020 VL - IS - 135 Supplement 1 SP - 507 EP - 534 JO - AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب SN - 1994473X 27069931 AB - The typograph design of the components of speech communication arts was addressed in the design of fabrics and fashion is important especially that of structures that are directly related to the other as well as incorporates many of the formations of formal and variations which are located in the interpretation area, and because it is a visual art, it was a busy and so-mediated structures analysis for those elements can detect the content of the form and define its relations and analysis of its structure and reading the optical reading (design fabrics) as a space in which interferes isomorphism characters and types typograph elements, it represents an effective exchange of forces in the intellectual content of this field after a poll A knowledge-based researcher found it appropriate to search for an answer to the following question (Is typograph effective in modern fashion trends in the field of fashion design fabrics) elements? The importance of the current research is to clarify the role of typographic elements, both read and unread, and in accordance with the trends of fashion in the formation of design units that are ready to introduce the language as a cultural tool to address in formative formations with a variety of meanings. The objective limits of research were: The definition of the typographic elements and the statement of the trends of modern fashion in the designs of women's fashion fabrics. Spatial boundaries: the designs of the fashion fabrics of the designers (Saif Al-Obaidi, the dominant of the world) and the temporal limits. Designer costumes Saif Al - Obaidi. The first chapter deals with the concept of typography in design and the second topic. The effectiveness of modern fashion in fashion fabric designs. As well as theoretical framework indicators and previous studies The third chapter deals with the research procedures: The researcher adopted the analytical descriptive method in the preparation of the research. The research community was the product of the Iraqi designers (Saif al-Obeidi and Mohsen Al-Ameli). The research community identified 40 as a design model and 4 samples were chosen intentionally according to the research requirements And by 10%. The chapter also included the analysis of samples and their description according to the form of defining the axes of analysis. The fourth chapter included the following results:1. The general description of the design models found the use of the typographic elements of letters in all models and the use of the typographic text element in the two models (1,2), which showed the characteristics of the effectiveness of the typographic elements in a similar manner.2. All models have moved away from the typographic elements represented by (icon, titles, drawings, image formation).The chapter also dealt with a number of conclusions, recommendations, study and design proposals as well as Arab and foreign sources, supplements and abstracts in English.

يعد التصميم التيبوغرافي من الفنون المكونة للخطاب الأتصالي وكان تناولها في مجال تصميم الاقمشة والازياء أمراً مهماً خاصة وانه من البنى التي تتصل مباشرة بالآخر فضلاً عن اشتماله كثير من التكوينات الشكلية والتنوعات التي تقع في منطقة التأويل، ولأنه فن بصري فأنه حفل بالكثير من ذلك وبوساطة تحليل البنى لتلك العناصر يمكن الكشف عن شكل المضمون وتحديد علاقاتها وتحليل بنيتها وقراءة نصها البصري (تصميم الاقمشة) اذْ يكون فضاءاً يتداخل فيه تشاكل الحروف وانواع العناصر التيبوغرافية،كونه يمثل قوى فاعلة في تبادل المضامين الفكرية لهذا وبعد الاستطلاع الميداني المعرفي للباحثة وجدت ان من المناسب البحث عن إجابة للتساؤل الآتي (هل للعناصر التيبوغرافية فاعلية في اتجاهات الموضة الحديثة بمجال تصميم اقمشة الأزياء)؟ وتكمن أهمية البحث الحالي ايضاح دور العناصر التيبوغرافية المقروءة منها وغير المقروءة ووفقاً لما آلت اليه اتجاهات الموضة في تكوين وحدات تصميمية تعد نافذة لطرح اللغة كأداة ثقافية مخاطبة ضمن تكوينات شكلية تحمل معاني متنوعة، فضلاً عن كونها ستضع أمام المهتمين خطوات معرفية مدروسة يمكن أعتمادها في تصاميم أقمشة الازياء المعاصرة وجاء هدفا البحث: تعرف فاعلية العناصر التيبوغرافية واتجاهات الموضة الحديثة في تصاميم أقمشة الأزياء، وتقديم نماذج تصميمية مقترحة موظفاً فيها العناصر التيبوغرافية على وفق أتجاهات الموضة الحديثة في تصاميم اقمشة الأزياء.اما الحدود الموضوعية للبحث تمثلت: : تحديد العناصر التيبوغرافية وبيان اتجاهات الموضة الحديثة في تصاميم أقمشة الأزياء النسائية.والحدود المكانية :تصاميم أقمشة الأزياء الخاصة للمصممين (سيف العبيدي، مهيمن العاملي).والحدود الزمانية: تم اعتماد تصاميم اقمشة الازياء المنتجة ضمن المدة (2006 ازياء المصمم مهيمن العاملي م-2014م ازياء المصمم سيف العبيدي). المصَممة للفئة العمرية (18- 40)، وشملت الدراسة على اربع فصول تضمن الفصل الاول مشكلة البحث واهمية البحث واهدافه فضلا عن حدود البحث وتحديد المصطلحات وتناول الفصل الثاني الاطار النظري مبحثين:الأول: مفهوم التيبوغرافيا في التصميم والمبحث الثاني فاعلية الموضة الحديثة في تصاميم أقمشة الأزياء الى جانب مؤشرات الاطار النظري والدراسات السابقة. اما الفصل الثالث فتناول اجراءات البحث:حيث اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي في اعداد البحث وكان مجتمع البحث من نتاجات المصممين العراقيين ( سيف العبيدي ومهيمن العاملي) التجارية حدد المجتمع البحث بـ(40) أنموذجاً تصميمياً واختيرت(4) نماذج للعنية بصورة قصدية وفقاً لمتطلبات البحث وبنسبة (10%). وتضمن الفصل ايضاً تحليل العينات ووصفها وفق استمارة تحديد محاور التحليل ما الفصل الرابع فقد تضمن النتائج التالية اهمها:1.أوجد الوصف العام للنماذج التصميمية استخدام العناصر التيبوغرافية المتمثلة بالحروف في جميع النماذج واستخدم عنصر النص التيبوغرافي في النموذجين (1،2) الذي اظهر ملامح فاعلية العناصر التيبوغرافية بشكل متقارب كونها وظفت ضمن حيز محدد.2. ابتعدت جميع النماذج عن العناصر التيبوغرافية المتمثلة بـ(الايقونة ، العناوين، الرسوم، التشكيل الصوري).وتناول الفصل ايضاً جملة من الأستنتاجات والتوصيات والمقترحات الدراسية والتصميمية فضلاً عن المصادر العربية والاجنبية والملاحق وملخص البحث باللغة الانكليزية. ER -