@Article{, title={Explanation of the sound of the inverted of Alalf Hamza Between the ancients and modernists التعليل الصوتيّ لقلب الألف همزة بين القدماء والمحدثين )التعليل، قلب الألف، الهمزة، اجتلاب}, author={T . Nahida Ghazi Alwan AD. Gatea Jarallah Sattam المدرس ناهدة غازي علوان الاستاذ الدكتور كاطع جار الله سطام}, journal={journal of Islamic science college مجلة كلية العلوم الاسلامية}, volume={}, number={64}, pages={198-242}, year={2020}, abstract={he voice lesson inherited from the sound explanation of the phenomenon of the realization of Hamza or ease, but an explanation based on the description of the phenomenon rather than research in the voice relations that govern the emergence of the investigation or mitigation, and this is contrary to the lesson of modern voice what the applicants in this regard. This research reveals the differences between the ancients and modernists in the vocal explanation of a variety of patterns of the phenomenon of the realization of Hamza. And the many issues of Hamza realized or diluted we stand in our research when the voice explanation for one of them is to achieve the Hamzah Almtalp of the millennium, and this heart acknowledged by the ancients and explained to him many Baall,But the modernists did not approve the exchange between the Hamza and the thousand originally for their differences in output and character and therefore the modern voice explanation of this pattern of the Hamzah is different from what influenced the ancients to the difference of the angle of consideration in determining the problem of voice, and also different with the modernists themselves, many of which varied in the reinterpretation and explanation What happened to the realization of the goats in this pattern, the most recent that the heart of the millennium as mentioned by the ancients or the deletion of thousands and the fetus Hamzah as the modern or otherwise?

جاء الدرس الصوتي الموروث ا زخ ا ر بالتعميل الصوتي لظاىرة تحقيق اليمزة أو تخفيفياولكنو تعميلٌ قائم عمى وصف الظاىرة أكثر من البحث في العلاقات الصوتيَّة التي تحكمظيور التحقيق أو التخفيف، وليذا خالف الدرس الصوتي الحديث ما جاء بو المتقدِّمونفي ىذا الشأن. وىذا البحث يكشف مظاىر الاختلاف بين القدماء والمحدثين في التعميلالصوتي لطائفة من أنماط ظاىرة تحقيق اليمزة. ولكثرة مسائل اليمزة محققة أو مخففةآثرنا الوقوف في بحثنا ىذا عند التعميل الصوتي لنمط واحد منيا ىو تحقيق اليمزة المبدلةمن الألف، وىذا القمب أقرّه القدماء وعمموا لو بعمل كثيرة، لكنّ المحدثين لم يقرّوا المبادلةبين اليمزة والألف أصلا لاختلافيما في المخرج والصفة ولذا جاء التعميل الصوتي الحديثليذا النمط من تحقيق اليمزة مختمفا عمّا أثر عن القدماء لاختلاف ا زوية النظر في تحديدالمشكل الصوتي، وجاء مختمفا أيضا لدى المحدثين أنفسيم الذين تعددت أقواليم وتشعبتفي إعادة التحميل والتعميل لما جرى من تحقيق لميمزة في ىذا النمط، أحدث ذلك بقمبالألف ىمزة كما ذكر القدماء أم بحذف الألف واجتلاب اليمزة كما قال المحدثون أم غيرذلك؟.} }