TY - JOUR ID - TI - The Limits of Reason in Religious Knowledge of Islamic Thinkers: Avicenna as an Example حدود العقل في المعرفة الدينية عند المفكّرين الإسلاميين.. ابن سينا نموذجًا AU - Muhammad Ali Mohiti Ardakan محمدعلي محيطي أردكان AU - Hatem al-Jayashi حاتم الجياشي PY - 2021 VL - 3 IS - 11 SP - 143 EP - 169 JO - Al-Daleel الدليل SN - 26176912 27090337 AB - This study tries to show the ranges and limits of reason concerning religious knowledge in Islamic thought from the viewpoint of the Islamic philosopher Sheikh al-Ra’ees Abu Ali Ibn Sina (Avicenna). The study attempts to give an answer to a basic question: What are the ranges and limits of reason in religious knowledge? According to Avicenna’s viewpoint, is it absolute or limited? If it is limited, are its limits divinely or humanly? The study gives answers to these questions, following the descriptive approach through showing a set of concepts related to conceptual principles. We also have followed the analytical approach, based on the divisions of knowledge and reason according to Avicenna, in order to define the kind of reason he had meant, and to know the ranges and limits of reason in the field of religious knowledge. Besides, the spurious arguments raised against this approach have been discussed and answered according to Avicenna’s principles. It has become clear, through the article, that reason has a basic position in the exploration of religious knowledge that comes within the limits of reason.

يسعى هذا البحث إلى الكشف عن مديات العقل وحدوده في المعرفة الدينية في الفكر الإسلامي، وكان مدار البحث حول مديات العقل وحدوده حسب وجهة نظر أحد الفلاسفة الإسلاميين وهو أبو علي ابن سينا. وقد حاولت هذه الدراسة أن تقدّم إجابةً عن سؤال أساسي هو: ما مديات العقل وحدوده في المعرفة الدينية؟ وهل هي مطلقة أم محدودة حسب رأي ابن سينا؟ وإذا كانت محدودةً فهل حدودها اعتبارية أم تكوينية؟ فقدّمت الدراسة إجابةً عن هذه التساؤلات، وكان المنهج المتّبع هو المنهج التوصيفي من خلال بيان مجموعة من المفاهيم التي ترتبط بالمبادئ التصوّرية، وكذا اتّبعنا المنهج التحليلي بالاعتماد على تقسيمات المعرفة والعقل عند ابن سينا؛ لبيان نوعية العقل المقصود عنده، ومعرفة مديات العقل في مجال المعرفة الدينية وحدوده، وقد تم عرض الشبهات التي وردت على هذا المنهج، وأجيب عنها بحسب مباني ابن سينا، واتّضح من خلال البحث أنّ للعقل مكانةً أساسيةً في استكشاف المعارف الدينية التي تدخل ضمن نطاق حدوده. ER -