TY - JOUR ID - TI - To Document The Linguistic Side Of Al-Azhari In His Book (Tahdheeb Al-Lugha) The vision And The Observation Are model الْتَّوْثِقُ الْلُّغَوِيُّ عِنْدَ الأزْهَرِيِّ فِي كِتابِهِ ( تَهْذيبِ الْلُّغَةِ) - الْرُّؤْيَةُ والمُشَاهَدَةُ أَنموذَجًا – AU - Faten Mohammed Khairy Al Hayali فاتن محمد خيري الحياليّ PY - 2021 VL - 51 IS - 84 SP - 297 EP - 332 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - This research aims to study the visions and observations of Al-Azhari as one of the sources of linguistic documentation in his book (Tahdheeb Al-Linguistics), and to show the importance of these visions and observations as they are two important and basic pillars adopted by linguists, including Al-Azhari, in documenting their books and linguistic narratives.We have focused in this research on enumerating all the visions and observations of Al-Azhari that he declared with the vision by saying: (I saw) or by watching by saying: (I saw), and we also shed light on the unauthorized views. The language, especially his visions and observations in the Badia, and we may find it in a number of texts that reinforce the vision with hearing as well.According to what I found in the collected texts of these observations and visions, I dealt with the first requirement: (mountains, places and water), and the second requirement came under the title: (plants and trees), and the third requirement is entitled: (Arab actions, customs and traditions) and the fourth requirement was called (animals and insects) As for the fifth requirement, it was titled: (Men and their various names and descriptions), and the sixth requirement was entitled (Clothes and ClothesAs for the seventh requirement, we made sure through it to clarify some unauthorized observations, as well as some sporadic observations and visions, so its title became: (Views and Sporadic Visions( .

یهدف هذا البحث إلى دراسة رؤى الأزهريّ ومشاهداته بوصفهما مصدرًا من مصادر التوثیق اللغوي فی کتابه (تهذیب اللغة)، وبیان مدى أهمیة هذه الرؤى والمشاهدات؛ لکونهما رکنین مهمین وأساسیین اعتمدهما علماء اللغة ومنهم الأَزهري في توثیق کتبهم ومرویاتهم اللغویة . وقد رکَّزنا فی هذا البحث على حصر وإحصاء جمیع رؤى الأزهريّ ومشاهداته التي صرح بها بالرؤیة بقوله: (رأیـت) أو بالمشاهدة بقوله: (شـاهدت)، وکذلک سلّطنا الضوء على المشاهدات غیر المصرح بها، فقد توصل البحث إلى أنَّه کان یولي عنایة کبیرة للرؤیة فی أخذ اللغة، ولاسیَّما رؤاه ومشاهداته فی البادیة، وقد نجده في عدد من النصوص معززًا الرؤیة بالسماع کذلک، وقد قسّمت البحث على تمهید، تحدثت فیه : عن مفهوم الرؤیة وسبعة مطالب بحسب ما وجدته في النصوص المجموعة من موضوعات لهذه المشاهدات والرؤى، فتناولت فی المطلب الأول : ( الجبال والأمکنة والمیاه )، وجاء المطلب الثانی بعنوان : (النباتات والأشجار)، أَمَّا المطلب الثالث فعنوانه : ( أفعال العرب وعاداتهم وتقالیدهم)، وسمِّیت المطلب الرابع (الحیوانات والحشرات)، وأَمَّا المطلب الخامس فجاء بعنوان :(الرجال وأسماؤهم وأوصافهم المختلفة), والمطلب السادس فقد عُنون بـ (الثیاب والملابس)، وأَمَّا المطلب السابع فقد حرصنا من خلاله أن نوضح بعض من المشاهدات غیر المصرح بها، وکذلک بعض المشاهدات والرُّؤى المتفرقة فأصبح عنوانه :( مشاهدات ورؤى متفرقة ) . واعتمدت الدراسة على مصادر قدیمة وحدیثة، خدمت البحث وأفادته، أمّا المنهج الذی اتبعناه فکان المنهج الوصفيّ . ER -