TY - JOUR ID - TI - نظرية الإدراك الجمالي في الفكر الفلسفي AU - علاء شنون مطر PY - 2021 VL - 1 IS - 46 SP - 289 EP - 326 JO - Hawlyat Al-Montada حولية المنتدى SN - 19980841 29580455 AB - THE THEORY OF AESTHETIC PERCEPTION, WHICH WAS CALLED IN GREEK THOUGHT AS (AESTHETICS), WHICH MEANS ITS TRANSLATION (PERCEPTION), AS IT IS CALLED AESTHETIC EXPERIENCE IN AESTHETICS AND ART, WHICH IS THE PERCEPTION OF BEAUTIFUL THINGS, AND OBTAINING AN ARTISTIC PERCEPTION OF HIGH TASTE, AND IT IS A RECENT APPEARANCE, THE RELEASE OF JUDGMENT MY BEAUTY ON THINGS THROUGH OUR EXTERNAL SENSORY PERCEPTIONS, OR BY EXPERIENCE AND AESTHETIC EXPERIENCE, SO WE HAVE THE PERCEPTION OF THE THING, THAT IS, THE PERCEPTION OF THE THING, AND GET A PICTURE OF THE TALKING AND NARRATING SOUL FROM THE EXTERNAL REALITY. THE THEORY OF AESTHETIC PERCEPTION IS ONE OF THE PHILOSOPHICAL AESTHETIC THEORIES, WHICH THE PHILOSOPHERS AND SCHOLARS OF AESTHETICS WERE INTERESTED IN, WHETHER IN THE CIVILIZATION OF THE EAST AND GREECE THROUGH THE MODERN ERA, AND UP TO CONTEMPORARY PHILOSOPHY, BY MEANS OF AESTHETIC PERCEPTION, AND THROUGH THE LINK THAT EXISTS BETWEEN THE PERCEIVER AND THE PERSON (ARTIST), BETWEEN THE PERCEPTIVE AND IT (THE THING), AND WHETHER THIS THING IS MATERIAL OR IMMATERIAL, IT IS POSSIBLE TO REACH A CREATIVE WORK WITH AESTHETIC VALUE . THIS IS WHAT WILL BECOME CLEAR TO US THROUGH RESEARCH IN THE THEORY OF AESTHETIC PERCEPTION IN THE PHILOSOPHY OF BEAUTY, STARTING FROM STUDYING THE CONCEPT OF THEORY IN LANGUAGE AND IDIOMATICALLY, AND RESEARCHING THE HISTORICAL ROOTS TO KNOW THE BASIS AND ROOTS OF THE THEORY, PASSING THROUGH THE FOUNDERS OF THIS THEORY, AND THE REASONS THAT LED TO THE EMERGENCE OF THIS THEORY, UP TO ITS INTELLECTUAL EXTENSION AND HOW TO TAKE CARE OF IT, CONCLUDING WITH CRITICISM OF THE THEORY.

إن نظرية الإدراك الجمالي والتي كانت تسمى في الفكر اليوناني بإسم ( الاستطيقيا ) والتي تعني ترجمتها ( الإدراك الحسي ) , كما ويطلق عليها الخبرة الجمالية في علم الجمال والفن , وهي إدراك الأشياء الجميلة , والحصول على تصور فني رفيع الذوق , وهي حديثة الظهور , إطلاق حكم جمالي على الأشياء من خلال إدركاتنا الحسية الخارجية , أو بواسطة التجربة والخبرة الجمالية , فيصبح لدينا إدراك الشيء أي الإحاطة بالشيء , والحصول على صورة لدى النفس الناطقية والحاكية عن الواقع الخارجي . كما وتعد نظرية الإدراك الجمالي أحدى النظريات الفلسفية الجمالية , والتي أهتم بها فلاسفة وعلماء علم الجمال , سواء في حضارة الشرق و اليونان مروراً بالعصر الحديث , وصولاً إلى الفلسفة المعاصرة , فإن بواسطة الإدراك الجمالي , ومن خلال الارتباط الموجود بين المدرِك وهو الشخص ( الفنان ) ,بين المدرَك وهو ( الشيء ) وسواء كان هذا الشيء مادياً او غير مادياً , فإنه يمكن الوصول إلى عمل ابداعي , ذو قيمة جمالية . وهذا ما سوف يتبين لنا من خلال البحث في نظرية الإدراك الجمالي في فلسفة الجمال , ابتداءاً من دراسة مفهوم النظرية لغةً واصطلاحاً , والبحث في الجذور التاريخية لمعرفة أساس النظرية وجذورها مروراً بالمؤسسيين لهذه النظرية , والأسباب التي أدت إلى ظهور هذه النظرية , وصولاً إلى الامتدادت الفكرية لها وكيفية الاهتمام بها , انتهاءاً بنقد النظرية ER -