TY - JOUR ID - TI - Aesthetics of Antonymic Patterns in the Poetry of Ibn Muqbil جمالیات الأنساق الضدیة فی شعر ابن مُقبل AU - Ann Tahseen Al-Chalabi آن تحسین الجلبی PY - 2018 VL - 48 IS - 74 SP - 99 EP - 128 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - Poetic discourse of Ibn Muqbil is formed of dialectical structure that this study seeks to decompose via studying the antonymic linguistic structures to obtain the implicit patterns and discover the signs and symbols that reflect the poet's feeling and his psychological senses in the sense of the self and the sense of separation from society and a sense of dispossession emerged in contexts established by this study. It is represented by : life and death, survival and annihilation , stability and departure, opening and closing , within the spatial pattern, the temporal pattern and the semantic pattern. According to a cultural reading examining the dimensions of the psychological and social experience of the poet , especially as he had deposited in his poetry his vision of life and existence according to the hypotheses of the cultural analysis and its aesthetics .

النص.. کما یؤکد (بارت) لیس له معنى وحید أو معانی مترابطة منطقیا وسببیا تُفضی إلى معنى نهائی، بل النص.. موقع لتفاعل الأنساق واشتغال أو آلیات الایحاء، فالنص أو نسیج النص) یتشکل من تضافر وتشابک وانجدال عدد من الأنساق فما هو النسق؟ انهمجموع الاحالات والاقتباسات وقواعد (المقروئیة) والبناء الرمزی و(المناخ) الایدیولوجی، التی تمنح النص مظهر (الانسجام) و(الاتساق)، انه منطلق بنیات اخرى ونصوص اخرى، أی ان النص لیس کیانا منفرداً مبتکراً لا نظیر له، بل انه متشکل مما یسمیه (بارت): (الما سلف): ما سلف قراءته وکتابته ومشاهدته، أی النص المجتمعی والثقافی. ER -