@Article{, title={The Stability of The Arab Conquerors in Al-Amsaar And Their Cultural Outputs from The First Conquests Until the End of The Abbasid Era استقرار العرب الفاتحين في الأمصار ونتاجهم الحضاري منذ الفتوحات الأولى حتى نهاية العصر العباسي}, author={Abdul-Salam Jumah Mohammed Amin عبد السلام جمعه محمد أمين}, journal={Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي}, volume={13}, number={45-3}, pages={103-119}, year={2021}, abstract={The study discusses the importance of the stability of the Arabs who went out carrying the divine message to deliver it to all humanity, without distinction between one nation and another, nor between one color and another, and when they settled in the areas that were conquered, and a transformation occurred that can only be described as a revolution against oppression, backwardness and racism, even the ones they clung to before their departure From the interior of the desert, so that what they preserve their origins with, and not only this, but an identity for them that reflects the spirit of civilization and belonging to the nation, and adhering to some of the customs and traditions of the people of open countries, has not abandoned their goals that they carried in achieving human humanity and advancing the reform of what a decent life requires, And the provision of justice and stability, and this was achieved through the teachings of Sharia law based on the spirit of tolerance, as the oppressed peoples received them before the conquest with dissected publications and evidence of this was the speed of integration between the indigenous peoples and the conquerors, and the Arabic language was the most important vessel in the inclusion of all components under a scientific approach represented by Al-Hadara . And when we begin to study the main point, which is the closely related link between the Arabic language and the Islamic religion, then it will show the effect of the Islamic religion on the spread of the Arabic language, and this confirms to us that the Arabic language is the tongue of the Arabs, who are the bearers of the flag of Islam and those in charge of the state, and when it reached all parts of the state And because society follows the ruler and on his religion, and as a result, the societies that were under the rule of the Islamic state abandoned their languages and tongues, and the Arabic language became the language of the conquerors the tongue of their condition, and the historical movement of the Arabs began to reach stability and civilization, especially within the framework of the Islamic religion and the establishment of the state and its passage through the ages The historical problems and what it carried to the present time.

تناقش الدراسة أهمية استقرار العرب الذين خرجوا حاملين الرسالة السماوية لإيصالها إلى الإنسانية جمعاء، ودون تمييز بين قومية وأخرى ولا بين لون وآخر، وحين استقرارهم في المناطق التي تم فتحها، وحصل تحول لا يوصف إلا بالثورة ضد الاضطهاد والتخلف والعنصرية حتى التي كانوا متمسكين بها قبل خروجهم من جوف الصحراء، ليبقى منها ما يحافظون به على أصولهم وليس هذا فحسب بل تبلورت لهم هوية تعكس روح الحضارة والانتماء إلى الأمة ،ومتمسكة ببعض عادات وتقاليد أهل البلاد المفتوحة، ولم تتخلى عن أهدافهم التي حملوها من تحقيق إنسانية الإنسان والنهوض بإصلاح ما تستوجبه الحياة الكريمة، وتوفير العدل والاستقرار، وقد تحقق ذلك من خلال تعاليم الشريعة المبنية على روح التسامح، إذ تلقتها الشعوب المضطهدة قبل الفتح بصدور منشرحة وما يدل على ذلك سرعة الاندماج بين الشعوب الأصلية والفاتحين، وكانت اللغة العربية هي الوعاء الأهم في ضم جميع المكونات تحت منهج علمي مثلته الحواضر، وحينما نبدأ بدراسة النقطة الأساسية، ألا وهي ارتباط اللغة العربية بالدين الإسلامي ارتباطاً وثيقاً، فيكون ببيان أثر الدين الإسلامي في انتشار اللغة العربية، وهذا ما يؤكد لنا أن اللغة العربية هي لسان العرب ، وهم حاملو راية الإسلام والقائمون بالدولة، ولما وصلت إلى جميع أنحاء الدولة ، ولأن المجتمع يتبع الحاكم وعلى دينه، ونتيجة لذلك فقد هجرت المجتمعات التي كانت في ظل حكم الدولة الإسلامية لغاتهم وألسنتهم، وصارت اللغة العربية لغة الفاتحين لسان حالهم، وبدأت الحركة التاريخية للعرب وصولاً إلى الاستقرار فالحضارة، وبخاصة في اطار الدين الإسلامي وقيام الدولة ومرورها عبر الحقب التاريخية وما حملته من مشاكل إلى عصرنا الحاضر.} }